logo
دوره 21، شماره 3 - ( 7-1402 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 526-513 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najjar A, Pirkhaefi A, Manavipour D, Nejati V. The Effectiveness of Neuropsychological Rehabilitation of Executive Functions on Students' Memory. RBS 2023; 21 (3) :513-526
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1570-fa.html
نجار امیر، پیرخائفی علیرضا، معنوی پور داود، نجاتی وحید. اثربخشی توان‌بخشی عصب روان‌شناختی کارکردهای اجرایی بر حافظه دانش‌آموزان. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (3) :513-526

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1570-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسالمی، گرمسار، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، Apirkhaefi@Gmail.com
3- گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (585 مشاهده)
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی توان‌بخشی عصب روان‌شناختی کارکردهای اجرایی بر حافظه دانش‌آموزان انجام شد.
مواد و روش­‌ها: این پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی با استفاده از آزمون هوش حافظه کاری وکسلر نوع رایانه‌ای تهیه و تدوین از خرده مقیاس فراخنای ارقام مقیاس هوش وکسلر است که برای اندازه‌گیری حافظه کاری از آن استفاده شد. نمونه آماری شامل 20 دانش‌آموز مقطع متوسطه بود که به‌صورت تصادفی از دانش‌آموزان پسر پایۀ متوسطه شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1399-1400 در دبیرستان‌های دولتی دورۀ متوسطه در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی انتخاب گردیدند. زمودنی‌ها در دو گروه کنترل (10 نفر) و آزمایش (10 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند.
یافته­‌ها: توان‌بخشی عصب روان‌شناختی کارکردهای اجرایی بر ارتقای حافظه شنیداری/تکرار روبه‌جلو، حافظه شنیداری/ تکرار معکوس، حافظه دیداری/ تکرار روبه‌جلو، حافظه دیداری / تکرار معکوس، حافظه شنیداری، حافظه دیداری و فراخنای حافظه شنیداری دانش‌آموزان مؤثر است؛ اما بر ارتقای فراخنای حافظه دیداری دانش‌آموزان مؤثر نیست. همچنین افزایش آماری معنی‌داری در افزایش آماری معنی‌داری در میانگین نمره همه ابعاد حافظه کاری از زمان قبل از مداخله تا دوره پیگیری وجود داشت (001/0p) و تنها در بعد دیداری / تکرار معکوس میانگین قبل از مداخله معنی‌داری بین دو میانگین وجود نداشت (001/0p).
نتیجه‌­گیری: به‌طورکلی نتایج نشان از اثربخشی توان‌بخشی عصب روان‌شناختی کارکردهای اجرایی بر حافظه دانش‌آموزان دارد
متن کامل [PDF 826 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1402/8/13 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.