Najjar A, Pirkhaefi A, Manavipour D, Nejati V. The Effectiveness of Neuropsychological Rehabilitation of Executive Functions on Students' Memory. RBS 2023; 21 (3) :513-526
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1570-fa.html
نجار امیر، پیرخائفی علیرضا، معنوی پور داود، نجاتی وحید. اثربخشی توانبخشی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی بر حافظه دانشآموزان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۲; ۲۱ (۳) :۵۱۳-۵۲۶
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۵۷۰-fa.html
۱- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسالمی، گرمسار، ایران
۲- گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، Apirkhaefi@Gmail.com
۳- گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
۴- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (۱۱۰۱ مشاهده)
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی توانبخشی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی بر حافظه دانشآموزان انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی با استفاده از آزمون هوش حافظه کاری وکسلر نوع رایانهای تهیه و تدوین از خرده مقیاس فراخنای ارقام مقیاس هوش وکسلر است که برای اندازهگیری حافظه کاری از آن استفاده شد. نمونه آماری شامل 20 دانشآموز مقطع متوسطه بود که بهصورت تصادفی از دانشآموزان پسر پایۀ متوسطه شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1399-1400 در دبیرستانهای دولتی دورۀ متوسطه در رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی انتخاب گردیدند. زمودنیها در دو گروه کنترل (10 نفر) و آزمایش (10 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند.
یافتهها: توانبخشی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی بر ارتقای حافظه شنیداری/تکرار روبهجلو، حافظه شنیداری/ تکرار معکوس، حافظه دیداری/ تکرار روبهجلو، حافظه دیداری / تکرار معکوس، حافظه شنیداری، حافظه دیداری و فراخنای حافظه شنیداری دانشآموزان مؤثر است؛ اما بر ارتقای فراخنای حافظه دیداری دانشآموزان مؤثر نیست. همچنین افزایش آماری معنیداری در افزایش آماری معنیداری در میانگین نمره همه ابعاد حافظه کاری از زمان قبل از مداخله تا دوره پیگیری وجود داشت (001/0≥p) و تنها در بعد دیداری / تکرار معکوس میانگین قبل از مداخله معنیداری بین دو میانگین وجود نداشت (001/0≤p).
نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج نشان از اثربخشی توانبخشی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی بر حافظه دانشآموزان دارد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1402/8/13 | انتشار: 1402/7/10