[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 225-246 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی قصه درمانی و موسیقی درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر پرخاشگر مقطع ابتدایی
زلیخا صالی ، عذرا غفاری ، توکل موسی زاده
گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ، azra.ghaffari@yahoo.com
چکیده:   (154 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، پرخاشگری کودکان یکی از شایع­ترین و یکی از دلایل مهم ارجاع آنها به روان درمانگران است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی قصه درمانی و موسیقی درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر پرخاشگر بود.
مواد و روش­ها: در این مطالعه نیمه آزمایشی، 45 دانش آموز پرخاشگر از بین دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 1400- 1399 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند (15 n1=n2=n3=). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­های پرخاشگری کودکان دبستانی، آزمون ویسکانسین، آزمون عملکرد  مداوم  و آزمون استروپ بود. گروه های آزمایش تحت درمان قصه درمانی در 11 جلسه و موسیقی درمانی در 8 جلسه قرار گرفتند. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ها: بین اثربخشی قصه درمانی و موسیقی درمانی بر کارکردهای اجرایی (001/0p < ) دانش آموزان دختر پرخاشگر، تفاوت معنی داری مشاهده شد. میانگین نمرات کارکردهای اجرایی در پس آزمون موسیقی درمانی، به طور معنی داری بیشتر از میانگین نمرات گروه قصه درمانی و گروه کنترل بود (001/0p < ).
نتیجه­گیری: قصه درمانی و موسیقی درمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر پرخاشگر نقش موثری دارد. همچنین موسیقی درمانی نسبت به قصه درمانی بر افزایش شاخص های کارکردهای اجرایی (انعطاف پذیری شناختی، توجه پایدار و بازداری) دانش آموزان دختر پرخاشگر، تأثیر بیشتری دارد. بنابراین پیشنهاد می شود این درمان ها برای کمک به دانش آموزان پرخاشگر در محیط های آموزشی و درمانی توسط متخصصان این حوزه ها اجرا گردد. نتایج این پژوهش می تواند تلویحات آموزشی زیادی داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، موسیقی درمانی، کارکردهای اجرایی، پرخاشگری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
پذیرش: 1400/5/12 | انتشار: 1400/5/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehi Z, Ghaffari A, mousazadeh T. Comparison of the effectiveness of story therapy and music therapy on the executive functions of aggressive elementary school female students. RBS. 2021; 19 (2) :225-246
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1067-fa.html

صالی زلیخا، غفاری عذرا، موسی زاده توکل. مقایسه اثربخشی قصه درمانی و موسیقی درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر پرخاشگر مقطع ابتدایی. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (2) :225-246

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1067-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4331