Salehi Z, Ghaffari A, Mousazadeh T. Comparison of the Effectiveness of Story Therapy and Music Therapy on the Executive Functions of Aggressive Female Elementary School Students. RBS 2021; 19 (2) :225-241
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1067-fa.html
صالحی زلیخا، غفاری عذرا، موسی زاده توکل. مقایسه اثربخشی قصه درمانی و موسیقیدرمانی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پرخاشگر مقطع ابتدایی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۰; ۱۹ (۲) :۲۲۵-۲۴۱
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۰۶۷-fa.html
۱- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
۲- استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، azra.ghaffari@yahoo.com
۳- استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده: (۲۴۰۳ مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، پرخاشگری کودکان یکی از شایعترین و یکی از دلایل مهم ارجاع آنها به رواندرمانگران است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی قصه درمانی و موسیقیدرمانی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پرخاشگر بود.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه آزمایشی، ۴۵ دانشآموز پرخاشگر از بین دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای پرخاشگری کودکان دبستانی، آزمون ویسکانسین، آزمون عملکرد مداوم و آزمون استروپ بود. گروههای آزمایش تحت درمان قصه درمانی در ۱۱ جلسه و موسیقیدرمانی در ۸ جلسه قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: بین اثربخشی قصه درمانی و موسیقیدرمانی بر کارکردهای اجرایی (۰۰۱/۰p<) دانشآموزان دختر پرخاشگر، تفاوت معنیداری مشاهده شد. میانگین نمرات کارکردهای اجرایی در پسآزمون موسیقیدرمانی، بهطور معنیداری بیشتر از میانگین نمرات گروه قصه درمانی و گروه کنترل بود (۰۰۱/۰p<).
نتیجهگیری: قصه درمانی و موسیقیدرمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پرخاشگر نقش مؤثری دارد. همچنین موسیقیدرمانی نسبت به قصه درمانی بر افزایش شاخصهای کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری شناختی، توجه پایدار و بازداری) دانشآموزان دختر پرخاشگر، تأثیر بیشتری دارد؛ بنابراین پیشنهاد میشود این درمانها برای کمک به دانشآموزان پرخاشگر در محیطهای آموزشی و درمانی توسط متخصصان این حوزهها اجرا گردد. نتایج این پژوهش میتواند تلویحات آموزشی زیادی داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1400/5/12 | انتشار: 1400/5/17