logo
دوره 23، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 132-117 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirtaheri G, Akhavan Tafti M, Khademi Ashkzari M. Compensatory Strategies in Dyslexics from a Difference-Oriented Perspective: What Do the Research Say?. RBS 2025; 23 (1) :117-132
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1897-fa.html
میرطاهری گلفام، اخوان تفتی مهناز، خادمی اشکذری ملوک. راهبردهای جبران در نارساخوانان از دیدگاه تفاوت محور: پژوهش ها چه می گویند؟. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (1) :117-132

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1897-fa.html


1- گروه روان شناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا تهران ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا تهران ایران ، makhavan@alzahra.ac.ir
چکیده:   (379 مشاهده)
زمینه و هدف: رویکرد تفاوت­محور، نارساخوانی را پدیده­ای مادام­العمر با مجموعه­ای از نقاط قوت و ضعف­­ می­بیند که آن را می­توان جبران کرد. برخلاف مدل آسیب­محور پزشکی که فقط بر رفع کمبودها متمرکز است، در این رویکرد، تاکید برای جبران، بر استفاده از راهبردهای جایگزین برای توانمندسازی افراد مبتلا به نارساخوانی است. با توجه به غلبه‌ی رویکرد پزشکی در پژوهش­های تجربی و ضرورت توانمندکردن نارساخوانان به عنوان اقلیت به حاشیه رانده­شده، هدف این پژوهش، مرور سازمان­یافته ادبیات پژوهش، از دیدگاه تفاوت­محور، برای شناسایی راهبردهای جبران نارساخوانان برای غلبه بر چالش­های پیش روی­شان بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و با روش اسنادی انجام شد. جستجوی گسترده از پایگاه‌های داده الکترونیکی مگیران، SID، پرتال جامع علوم دانشگاهی، سیویلیکا ، ScienceDirect، WOS، Scopus و ERIC  از سال 1995 تا 2023 با کلیدواژه­های نقاط قوت و ضعف، نارساخوانی، ناتوانی خواندن، اختلال خواندن، جبرانی، جبران، و راهبرد انجام گرفت. همچنین از موتور جستجوی Google Scholar برای بازیابی مقالات و سایر مطالعات مرتبط بالقوه که ممکن است از جستجوی نظامدار پایگاه داده نادیده گرفته شده باشند، استفاده شد. پس از بررسی و مطالعه 177 مقاله و حذف مقاله­های نامرتبط، 38 مقاله با روش پریزما به تحلیل وارد شدند و به شیوه آتراید استرلینگ، تحلیل مضمون انجام شد.
یافته‌ها: اطلاعات ثبت، کدگذاری و در قالب مضمون­های پایه، سازمان­دهنده و فراگیر دسته­بندی شدند.  سه راهبرد اصلی جبران در نارساخوانان شناسایی شد که عبارت بودند از: راهبردهای جبران شبکه­ای شخصی­ساز شامل سازماندهنده­های ساختاری، کلیدی، پیش­ران و تعاملی؛ راهبردهای جبران مکمل شامل سازمان­دهنده­های فناوری، آمادی و سنجشی؛  راهبردهای جبران دگراندیشی شامل سازمان‌دهنده­های ماهیت و سیاست­گذاری.
نتیجه‌گیری: این مرور، از دیدگاه تفاوت­محور، طیف متنوعی از راهبردهای جبران در نارساخوانان را برجسته می­سازد. ماهیت و کاربردهای عملی هر راهبرد، در ارتقای استعدادهای نارساخوانان برای موفقیت در محیط­های آموزشی، اجتماعی و حرفه­ای بررسی می شود.
متن کامل [PDF 1423 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.