logo
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1403 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 638-623 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei Goonyani A, Mansouri A, Ahi Q, Bahreinian S A, Saied F. The Relationship between Childhood Maltreatment and Dysregulated Behaviors of Individuals with Bipolar Disorder: The Mediating Role of Cognitive Processes. RBS 2024; 22 (4) :623-638
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1861-fa.html
زارعی گونیانی اکرم، منصوری احمد، آهی قاسم، بحرینیان سید عبدالمجید، سعید فهیمه. رابطه بین بدرفتاری دوره کودکی و رفتارهای بد تنظیم‌شده افراد مبتلا به اختلال‌ دوقطبی: نقش واسطه‌ای فرایندهای شناختی. تحقیقات علوم رفتاری. 1403; 22 (4) :623-638

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1861-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ، mansoury_am@yahoo.com
3- گروه روان‌پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (1269 مشاهده)
زمینه و هدف: درحالی‌که شواهد رو به رشدی از رابطه بین بدرفتاری دوره کودکی و رفتارهای بد تنظیم‌شده حمایت می‌کنند، اما توجه اندکی به عوامل واسطه‌ای آن شده است. ازاین‌رو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای فرایندهای شناختی در رابطه بین بدرفتاری دوره کودکی و رفتارهای بد تنظیم‌شده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال‌ دوقطبی بستری در بیمارستان روان‌پزشکی رازی در سال 1402-1403 بود که از این میان 200 نفر به شیوه در دسترس به‌عنوان نمونه پژوهش گزینش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مقیاس شدت پرخوری (گورمالی و همکاران، 1982)، سیاهه خود آسیبی تعمدی و آگاهانه (گراتز، 2001)، آزمون غربالگری اختلال مصرف الکل (ساندرز و همکاران، 1989)، پرسشنامه آسیب دوره کودکی (برنستاین و همکاران، ۲۰۰۳)، پرسشنامه توانایی‌های شناختی (نجاتی، 1392)، فرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (کافمن و همکاران، 2016)، پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011) و مقیاس سطوح خود انتقادی (تامپسون و زاروف، 2004) بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای اس.پی. اس.اس و لیزرل و همچنین روش‌های همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد فرایندهای شناختی (توانایی شناختی، خود انتقادی، اجتناب تجربه‌ای و دشواری در تنظیم هیجان) در رابطه بین بدرفتاری دوره کودکی و رفتارهای بد تنظیم‌شده (نوشیدن الکل، پرخوری و خودزنی غیرخودکشی) افراد مبتلا به اختلال‌ دوقطبی نقش واسطه‌ای دارند (96/0 =CFI، 95/0 =NNFI، 96/0 =IFI، 92/0 =GFI، 072/0 =RMSEA).
نتیجه‌گیری: افراد مبتلا به اختلال‌ دوقطبی با تجربه بدرفتارهای دوره کودکی به‌واسطه فرایندهای شناختی، رفتارهای بد تنظیم‌شده را تجربه می‌کنند؛ ازاین‌رو مداخله‌های بالینی مرتبط با فرایندهای شناختی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از رفتارهای بد تنظیم‌شده در این گروه داشته باشد.
 
متن کامل [PDF 1741 kb]   (597 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/3 | پذیرش: 1403/11/3 | انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.