Jafari harandi R, Heidari K, Abdollahi M J. The mediating role of Academic Motivation in the Relationship Between Mothers' Negative Perfectionism and Creativity of Second Grade Elementary School Students. RBS 2024; 22 (4) :760-771
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1859-fa.html
جعفری هرندی رضا، حیدری خدابخش، عبدالهی محمدجواد. نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در رابطۀ بین کمالگرایی منفی مادران با خلاقیت دانشآموزان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۳; ۲۲ (۴) :۷۶۰-۷۷۱
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۸۵۹-fa.html
۱- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران. ، rjafarih@gmail.com
۲- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
۳- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی محلات، ایران.
چکیده: (۱۲۳ مشاهده)
زمینه و هدف: کمالگرایی منفی مادران طیف گستردهای از اثرات منفی را بر فرزندان دارد، اما نقش این خصیصه بر خلاقیت هنوز روشن نیست؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در رابطۀ بین کمالگرایی منفی مادران با خلاقیت دانشآموزان دورۀ ابتدایی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری کلیه دانشآموزان دورۀ دوم ابتدایی شهرستان دلیجان در سال تحصیلی 1400-1401 بههمراه مادرانشان به تعداد 2642 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران از جامعۀ مذکور، 335 دانشآموز-مادر بهشیوۀ تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه خلاقیت محمدیاری و همکاران (1390) و مقیاس انگیزش تحصیلی گای و همکاران (2005) توسط دانشآموزان و مقیاس کمالگرایی بشارت (1386) توسط مادران تکمیل شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون و بهکمک نرمافزار SPSS26 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضمن تأیید اثر مستقیم کمالگرایی منفی والدین در خلاقیت دانشآموزان دورۀ ابتدایی، میتوان نقش میانجی تنظیم بیرونی و انگیزش درونی را در این رابطه تأیید نمود (001/0>P)
نتیجهگیری: طبق یافتهها بهمنظور افزایش خلاقیت دانشآموزان لازم است بر کاهش کمالگرایی منفی مادران تمرکز نمود. در صورت عدم تمایل مادران به همکاری میتوان با افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان اثرات منفی کمالگرایی والدین را در این زمینه کاهش داد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/9/2 | پذیرش: 1403/11/19 | انتشار: 1403/10/10