Faramarzi M, Bahramipour M. Effectiveness of the Coping Power program on Family Problem Solving, Parental Authority, Social Information Processing, and Emotional Awareness of Maladjusted Children Aged 9-13. RBS 2024; 21 (4) :777-793
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1610-fa.html
فرامرزی مائده، بهرامی پور منصوره. اثربخشی برنامه قدرت مقابله بر حل مسئله خانوادگی، اقتدار والدینی، پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی هیجانی کودکان ناسازگار ۱۳-۹ ساله. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۲; ۲۱ (۴) :۷۷۷-۷۹۳
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۶۱۰-fa.html
۱- کارشناس ارشد گروه روانشناسی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
۲- استادیار گروه روانشناسی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، Bahramipourisfahani@yahoo.com
چکیده: (۶۲۴ مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت کودکان و نوجوانان در هر جامعهای از اهمیت ویژهای برخوردار است و توجه به بهداشت روانی آنها، باعث میشود تا از نظر روانی و جسمانی سالم باشند و بتوانند نقشهای اجتماعی خود را در آینده بهتر ایفا کنند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه قدرت مقابله بر حل مسئله خانوادگی، اقتدار والدینی، پردازش اطلاعات اجتماعی و آگاهی هیجانی کودکان ناسازگار ۱۳-۹ ساله است.
مواد و روشها: روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه با پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان ناسازگار 9-13 ساله در سال تحصیلی 1402-1401شهر اصفهان بود. از جامعه آماری مذکور تعداد 40 دانشآموز و والد که دارای شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند وارد مطالعه شدند سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه هر گروه 20 نفر قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رفتاری راتر فرم معلم راتر(۱۹۶۷)، حل مسئله خانوادگی احمدی و همکاران(۱۳۸۸)، اقتدار والدینی جان بوری(۱۹۹۱)، پردازش اطلاعات اجتماعی تورکاسپا و برایان ( ۱۹۹۴) و آگاهی هیجانی ریف و همکاران ( ۲۰۰۷) بود و برنامه قدرت مقابله لاکمن (2003) طی ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقهای برای والد و ۱۰ جلسه ۴۵ دقیقهای برای کودکان اجرا شد. درحالیکه گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمونهای شاپیروویلک و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری سطح معناداری 5 درصد مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد برنامه قدرت مقابله بر حل مسئله خانوادگی، اقتدار والدینی، پردازش اطلاعات اجتماعی و آگاهی هیجانی تأثیر معنیدار داشته است (P<0/05).
نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای پژوهش میتوان گفت برنامه قدرت مقابله برای کودکان ناسازگار مناسب است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/17 | پذیرش: 1402/11/19 | انتشار: 1402/11/10