Pahlusari M, Pirani Z, Taghvaei D. Predicting Academic Anxiety Based on Executive Functions and Academic Conflict During the COVID Outbreak-19. RBS 2022; 19 (4) :731-738
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1207-fa.html
پهلوساری مجتبی، پیرانی ذبیح، تقوایی داود. پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی در دوران شیوع کووید-۱۹. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۰; ۱۹ (۴) :۷۳۱-۷۳۸
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۲۰۷-fa.html
۱- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
۲- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، z-pirani@iau-arak.ac.ir
۳- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده: (۱۴۰۲ مشاهده)
زمینه و هدف: بررسیهای انجامگرفته نشان داده است که اضطراب تحصیلی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب تحصیلی با کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی میباشد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر همدان میباشد که با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای و استفاده از جدول کوکران ۴۰۰ نفر از آنها انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه مقیاس اضطراب اهواز، پرسشنامه مقیاس درگیری تحصیلی پینتروچ و پرسشنامه کارکردهای اجرایی کولیچ بود.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین اضطراب تحصیلی با نقص در کارکردهای اجرایی رابطه مثبت و معنیدار و بین اضطراب تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه منفی معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که کارکردهای اجرایی و درگیری تحصیلی میتواند در جهت پیشبینی اضطراب تحصیلی مفید باشد. در این راستا جهت بالا بردن اعتبار بیرونی تحقیق پیشنهاد میگردد تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار: 1400/11/10