Gilanifar M, Ahi Q, Kheirkhah F, Shahabizadeh F. The Mediating Role of Behavioral Activation System (BAS)–Relevant Cognitive Styles in the Relationship between Childhood Traumatic Experiences with Syndrome in Patients with Bipolar Disorder: Design and Test of a Conceptual Model. RBS 2021; 19 (2) :242-250
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-983-fa.html
گیلانی فر منور، آهی قاسم، خیرخواه فرزان، شهابی زاده فاطمه. نقش میانجی سبکهای شناختی مرتبط با نظام فعالسازی رفتاری در رابطه بین تجارب آسیبزای دوره کودکی با نشانگان اختلال دوقطبی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (2) :242-250
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-983-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، خراسان جنوبی، ایران ، ahigh1356@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
چکیده: (1833 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع و نرخ عود دوباره اختلال دوقطبی، درک عوامل پیشبین و عوامل آسیبپذیری این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است، ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سبکهای شناختی مرتبط با نظام فعالسازی رفتاری در رابطه بین تجارب آسیبزای دوره کودکی با نشانگان اختلال دوقطبی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بستریشده در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل تشکیل داد. حجم نمونه ۳۷۹ نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس و در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تجارب آسیبزای کودکی، پرسشنامه افسردگی بک، مقیاس خود گزارشی مانیا و سبکهای شناختی مرتبط با نظام فعالسازی رفتاری (خرده مقیاس کمالگرایی/ ارزیابی عملکرد مقیاس نگرشهای ناکارآمد، خرده مقیاس خود نکوهشگری مقیاس تجربیات افسردگی و خرده مقیاس خودمختاری مقیاس خودمختاری- اجتماع مداری) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS وLISREL و به کمک روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد تجارب آسیبزای دوره کودکی بر سبکهای شناختی مرتبط با نظام فعالسازی رفتاری و نشانگان (افسردگی و مانیا) اختلال دوقطبی اثر دارد (۰۵/۰>p). سبکهای شناختی مرتبط با نظام فعالسازی رفتاری بر نشانگان (افسردگی و مانیا) اثر دارند (۰۵/۰>p).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر از این فرض حمایت میکند که سبکهای شناختی مرتبط با نظام فعالسازی رفتاری، میانجی رابطه بین تجارب آسیبزای دوران کودکی و نشانگان (افسردگی و مانیا) اختلال دوقطبی هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/8 | پذیرش: 1400/3/24 | انتشار: 1400/5/17