[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 242-250 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوره کودکی با نشانگان اختلال دوقطبی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی
منور گیلانی فر ، قاسم آهی ، فاطمه شهابی زاده ، علی رضا همایونی
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، خراسان جنوبی، ایران ، ahigh1356@yahoo.com
چکیده:   (199 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع و نرخ عود دوباره اختلال دوقطبی، درک عوامل پیش‌بین و عوامل آسیب‌پذیری این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است، ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوره کودکی با نشانگان اختلال دوقطبی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بستری‌شده در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل تشکیل داد. حجم نمونه ۳۷۹ نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس و در یک بازه زمانی  ۱۸ ماهه انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تجارب آسیب‌زای کودکی، پرسشنامه افسردگی بک،  مقیاس خود گزارشی مانیا و سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری (خرده مقیاس کمال‌گرایی/ ارزیابی عملکرد مقیاس نگرش‌های ناکارآمد، خرده مقیاس خود نکوهشگری مقیاس تجربیات افسردگی و خرده مقیاس خودمختاری مقیاس خودمختاری- اجتماع مداری) استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS وLISREL  و به کمک روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد تجارب آسیب‌زای دوره کودکی بر سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری و نشانگان (افسردگی و مانیا) اختلال دوقطبی اثر دارد (۰۵/۰>p). سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری بر نشانگان (افسردگی و مانیا) اثر دارند (۰۵/۰>p).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر از این فرض حمایت می‌کند که سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری، میانجی رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و نشانگان (افسردگی و مانیا) اختلال دوقطبی هستند.
واژه‌های کلیدی: اختلال دوقطبی، تجارب آسیب‌زا، سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری، سوگیری شناختی
متن کامل [PDF 1188 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
پذیرش: 1400/3/24 | انتشار: 1400/5/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gilanifar M, Ahi Q, Shahabizadeh F, Homayouni A. The Mediating Role of Behavioral Activation System (BAS)–Relevant Cognitive Styles in the Relationship between Childhood Traumatic Experiences with Syndrome in Patients with Bipolar Disorder: Design and Test of a Conceptual Model. RBS. 2021; 19 (2) :242-250
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-983-fa.html

گیلانی فر منور، آهی قاسم، شهابی زاده فاطمه، همایونی علی رضا. نقش میانجی سبک‌های شناختی مرتبط با نظام فعال‌سازی رفتاری در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوره کودکی با نشانگان اختلال دوقطبی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (2) :242-250

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-983-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4341