زمینه و هدف: درد ناشی از آسیبهای مفصلی و دوره غیرقابلپیشبینی بیماری هموفیلی (Hemophilic disease) باعث ایجاد مشکلاتی در ابعاد مختلف زندگی بیماران ازجمله عزتنفس و رضایت از زندگی میگردد. بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی بر عزتنفس (Self-esteem) و رضایت از زندگی (Life satisfaction) این بیماران انجام گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. از ۶۰۰ بیمار هموفیلی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶، ۴۰ بیمار بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گمارش شدند. دو پرسشنامه عزتنفس (State Self-Esteem Scale یا SSES) و پرسشنامه رضایت از زندگی (Satisfaction With Life Scale یا SWLS) برای سنجش متغیرهای پژوهش در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمایش به مدت ۱۱ جلسه دو ساعته تحت آموزش مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. با احتساب ریزش و ملاکهای خروج از پژوهش درنهایت تعداد نمونه به دو گروه ۱۶ نفری کاهش یافت. دادهها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (Repeated measures ANOVA) تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در عزتنفس و رضایت از زندگی در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (۰۵/۰>p).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که میتوان از بسته آموزشی ارتقاء موفقیت شغلی بهمنظور بهبود عزتنفس و رضایت از زندگی بیماران هموفیلی استفاده نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |