دوره 16، شماره 4 - ( 3-1397 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 572-562 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، drgolparvar@hotmail.com
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2023 مشاهده)

زمینه و هدف: درد ناشی از آسیب‌های مفصلی و دوره غیرقابل‌پیش‌بینی بیماری هموفیلی (Hemophilic disease) باعث ایجاد مشکلاتی در ابعاد مختلف زندگی بیماران ازجمله عزت‌نفس و رضایت از زندگی می‌گردد. بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی بر عزت‌نفس (Self-esteem) و رضایت از زندگی (Life satisfaction) این بیماران انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی و دارای طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. از ۶۰۰ بیمار هموفیلی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶، ۴۰ بیمار به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گمارش شدند. دو پرسشنامه عزت‌نفس (State Self-Esteem Scale یا SSES) و پرسشنامه رضایت از زندگی (Satisfaction With Life Scale  یا SWLS) برای سنجش متغیرهای پژوهش در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمایش به مدت ۱۱ جلسه دو ساعته تحت آموزش مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. با احتساب ریزش و ملاک‌های خروج از پژوهش درنهایت تعداد نمونه به دو گروه ۱۶ نفری کاهش یافت. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر (Repeated measures ANOVA) تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در عزت‌نفس و رضایت از زندگی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (۰۵/۰>p).

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که می‌توان از بسته آموزشی ارتقاء موفقیت شغلی به‌منظور بهبود عزت‌نفس و رضایت از زندگی بیماران هموفیلی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: بیماران هموفیلی، عزت‌نفس، موفقیت
متن کامل [PDF 615 kb]   (528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.