[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
پرداخت هزینه ها::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 3-1397 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 572-562 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته آموزشی ارتقاء موفقیت شغلی بر عزت‌نفس و رضایت از زندگی بیماران هموفیلی
مجید زارعی1 ، محسن گل پرور* 2، علی مهداد3
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، drgolparvar@hotmail.com
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1862 مشاهده)

زمینه و هدف: درد ناشی از آسیب‌های مفصلی و دوره غیرقابل‌پیش‌بینی بیماری هموفیلی (Hemophilic disease) باعث ایجاد مشکلاتی در ابعاد مختلف زندگی بیماران ازجمله عزت‌نفس و رضایت از زندگی می‌گردد. بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی بر عزت‌نفس (Self-esteem) و رضایت از زندگی (Life satisfaction) این بیماران انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی و دارای طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. از ۶۰۰ بیمار هموفیلی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶، ۴۰ بیمار به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گمارش شدند. دو پرسشنامه عزت‌نفس (State Self-Esteem Scale یا SSES) و پرسشنامه رضایت از زندگی (Satisfaction With Life Scale  یا SWLS) برای سنجش متغیرهای پژوهش در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمایش به مدت ۱۱ جلسه دو ساعته تحت آموزش مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. با احتساب ریزش و ملاک‌های خروج از پژوهش درنهایت تعداد نمونه به دو گروه ۱۶ نفری کاهش یافت. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر (Repeated measures ANOVA) تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در عزت‌نفس و رضایت از زندگی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (۰۵/۰>p).

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که می‌توان از بسته آموزشی ارتقاء موفقیت شغلی به‌منظور بهبود عزت‌نفس و رضایت از زندگی بیماران هموفیلی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: بیماران هموفیلی، عزت‌نفس، موفقیت
متن کامل [PDF 615 kb]   (437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei M, Golparvar M, Mahdad A. The Effect of Educational Package based on Job Success on Self-Esteem and Life Satisfaction in Hemophilic Patients. RBS 2018; 16 (4) :562-572
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-636-fa.html

زارعی مجید، گل پرور محسن، مهداد علی. اثربخشی بسته آموزشی ارتقاء موفقیت شغلی بر عزت‌نفس و رضایت از زندگی بیماران هموفیلی. تحقیقات علوم رفتاری. 1397; 16 (4) :562-572

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-636-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645