زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین نظریه ذهن (Theory of mind) با سبکهای دلبستگی (Attachment styles) اضطرابی و اجتنابی در نوجوانان دختر صورت گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش بر اساس روش توصیفی–همبستگی بود. دویست و هشتاد نفر از نوجوانان ۱۳-۱۲ سال و ۱۴ تا ۱۷ ساله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. دو گروه شرکتکننده به پرسشنامههای ذهنخوانی از روی تصاویر چشمها (Reading the Mind in the Eyes Test یا RMET-R) و تجارب روابط نزدیک-ساختارهای رابطه (Experiences in Close Relationships– Relationship Structures یا ECR-RS) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام در نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شد.
یافتهها: بین دقت نظریه ذهن در نوجوانان کم سن تر (۱۳-۱۲ سال) و سبک دلبستگی ازنظر اضطراب با مادر، پدر، دوست و اضطراب کل رابطه معنیدار وجود داشت (۰۱/۰>p). تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که اضطراب با پدر، مادر و دوست به ترتیب ۰۹۶/۰، ۰۰۳/۰ و ۰۰۱/۰ از واریانس نظریه ذهن را بهطور معنیداری پیشبینی میکند (۰۱/۰>p). رابطه معنیدار در گروه نوجوانان بزرگتر مشاهده نشد.
نتیجهگیری: بهمنظور درک بهتر رابطه بین دلبستگی نوجوانان و نظریه ذهن ضرورت دارد که عوامل مشترک آنها در نظر گرفته شود و بین انواع مختلف دلبستگی ناایمن بهخصوص بین اضطراب و اجتناب تمایز قائل در نظر گرفته شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |