[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 3-1397 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 548-539 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین ذهنی سازی با اضطراب و اجتناب مرتبط با دلبستگی در دختران نوجوان
فریبا کریمی1 ، کیومرث فرحبخش* 2، حسین سلیمی بجستانی3 ، عبدالله معتمدی4
1- دانشجوی دکتری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، farahbakhsh@iaukhsh.ac.ir
3- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (1413 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین نظریه ذهن (Theory of mind) با سبک‌های دلبستگی (Attachment styles) اضطرابی و اجتنابی در نوجوانان دختر صورت گرفت.

مواد و روش‌ها: این پژوهش بر اساس روش توصیفی–همبستگی بود. دویست و هشتاد نفر از نوجوانان ۱۳-۱۲ سال و ۱۴ تا ۱۷ ساله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. دو گروه شرکت‌کننده به پرسشنامه‌های ذهن‌خوانی از روی تصاویر چشم‌ها (Reading the Mind in the Eyes Test یا RMET-R) و تجارب روابط نزدیک-ساختارهای رابطه (Experiences in Close Relationships– Relationship Structures یا ECR-RS) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شد.

یافته‌ها: بین دقت نظریه ذهن در نوجوانان کم سن تر (۱۳-۱۲ سال) و سبک دلبستگی ازنظر اضطراب با مادر، پدر، دوست و اضطراب کل رابطه معنی‌دار وجود داشت (۰۱/۰>p). تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که اضطراب با پدر، مادر و دوست به ترتیب ۰۹۶/۰، ۰۰۳/۰ و ۰۰۱/۰ از واریانس نظریه ذهن را به‌طور معنی‌داری پیش‌بینی می‌کند (۰۱/۰>p). رابطه معنی‌دار در گروه نوجوانان بزرگتر مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: به‌منظور درک بهتر رابطه بین دلبستگی نوجوانان و نظریه ذهن ضرورت دارد که عوامل مشترک آن‌ها در نظر گرفته شود و بین انواع مختلف دلبستگی ناایمن به‌خصوص بین اضطراب و اجتناب تمایز قائل در نظر گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: اجتناب، اضطراب، ذهنی سازی، سبک دلبستگی
متن کامل [PDF 746 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi F, Farahbakhsh K, Salimi Bijestani H, Motamedi A. The Relationship between Mentalization and Attachment Related Anxiety and Avoidance in Teenage Girl. RBS. 2018; 16 (4) :539-548
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-634-fa.html

کریمی فریبا، فرحبخش کیومرث، سلیمی بجستانی حسین، معتمدی عبدالله. رابطه بین ذهنی سازی با اضطراب و اجتناب مرتبط با دلبستگی در دختران نوجوان. تحقیقات علوم رفتاری. 1397; 16 (4) :548-539

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-634-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4355