logo
دوره 16، شماره 2 - ( 4-1397 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 120-115 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

دهقانی‌زاده ز, شعبانی ح, اصغری ک, عیدی بایگی م. Predicting Depression Symptoms Based on Perfectionism and Anger Rumination in the Students of Shiraz University of Medical Sciences, Iran. RBS 2018; 16 (2) :115-120
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-590-fa.html
دهقانی‌زاده زهرا، شعبانی حسن، اصغری کاظم، عیدی بایگی مجید. پیش‌بینی نشانه‌های افسردگی بر اساس کمال‌گرایی و نشخوار خشم در دانشجویان علوم پزشکی شیراز. تحقیقات علوم رفتاری. 1397; 16 (2) :115-120

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-590-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- کارشناس ارشد، باشگاه پژوهشگران جوان، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (2411 مشاهده)
زمینه و هدف : افسردگی، یکی از مهم‌ترین مسایل دانشجویان است که بروز آن در سنین جوانی، با افت شدید عملکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی همراه می‌باشد. همچنین، نشخوار فکری و کمال‌گرایی از جمله عوامل مهم در ابتلا به افسردگی به شمار می‌روند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نشانه‌های افسردگی بر اساس کمال‌گرایی و نشخوار خشم در دانشجویان علوم پزشکی شیراز انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن متشکل از دانشجویان پسر مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1395 بود. نمونه‌ها شامل 204 نفر، به شیوه تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (21-Depression‚ Anxiety‚ Stress Scale یا 21-DASS)، مقیاس نشخوار خشم Sukhodolsky و همکاران و مقیاس کمال‌گرایی اهواز استفاده گردید. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش‌های همبستگی و Multiple regression در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: رابطه مثبت و معنی‌داری بین افسردگی و نشخوار خشم (419/0 = r، 001/0 > P) و افسردگی وکمال‌گرایی (321/0 = r، 001/0 > P) وجود داشت. همچنین، 6/17 درصد از تغییرات افسردگی دانشجویان به وسیله نشخوار خشم تبیین گردید. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر بیانگر اهمیت نقش نشخوار خشم و کمال‌گرایی در نشانه‌های افسردگی دانشجویان می‌باشد. بنابراین، آموزش مهارت‌های کنترل عواطف همچون مدیریت خشم و مهارت حل مسأله به دانشجویان دارای نشخوار خشم توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 887 kb]   (612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1397/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.