logo
دوره 14، شماره 3 - ( 9-1395 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 414-409 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شکیبایی ف, ترکان ع. The Rate of Comorbid Disorders among Depressed and Healthy Students of Guidance Schools in Isfahan, Iran, in 2008-2009. RBS 2016; 14 (3) :409-414
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-493-fa.html
شکیبایی فرشته، ترکان علیرضا. میزان اختلالات همایند در دانش‌آموزان افسرده و غیر افسرده مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386. تحقیقات علوم رفتاری. 1395; 14 (3) :409-414

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-493-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (2532 مشاهده)
زمینه و هدف : افسردگی، بیماری بسیار شایع عصر حاضر است و شیوع آن در نوجوانان نیز بالا می‌باشد. این اختلال در تمامی سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می‌شود. افسردگی که شامل اختلالات بالینی، اختلالات خلق و خوی و اختلالات عاطفی می‌شود، نوجوان را دچار آشفتگی فکری، آشفتگی عاطفی، اختلالات رفتاری و حتی بیماری‌های جسمانی می‌کند و نوجوان را مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات خلقی می‌نماید. همچنین، همایندی اختلال افسردگی، بیش فعالی و وابستگی به مواد شایع است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اختلالات همایند با افسردگی در نوجوانان بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه که به روش توصیفی صورت گرفت، 1606 دانش‌آموز 11 تا 16 سال مدارس راهنمایی پسرانه و دخترانه (دولتی و غیر انتفاعی) از کل نواحی پنج‌گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال 87-1386 مورد بررسی قرار گرفتند و از بین آن‌ها، 303 دانش‌آموز افسرده به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی و به همین تعداد نیز دانش‌آموز غیر افسرده انتخاب شد. برای دانش‌آموزان هر دو گروه پرسش‌نامه Kiddie-SADs تکمیل گردید. جهت مقایسه میزان فراوانی اختلالات همایند در بین دانش‌آموزان افسرده و غیر افسرده پسر و دختر، از آزمون 2 c استفاده گردید. یافته‌ها: اختلال اضطراب جدایی (Separation anxiety disorder یا SAD)، اختلال اضطراب فراگیر (Generalized anxiety disorder یا GAD)، اختلال وسواس فکری- عملی، هراس اجتماعی، آگورافوبیا، اختلال بیش فعالی- کم‌توجهی (Attention deficit hyperactivity disorder یا ADHD)، اختلال سلوک (Conduct disorder)، اختلال نافرمانی- مقابله‌ای و اختلال مانیا در بین دانش‌آموزان مبتلا به افسردگی به طور معنی‌داری بیشتر از دانش‌آموزان غیر افسرده بود (005/0 > P). آزمون Fisher's exact نشان داد که فراوانی نسبی اختلال سوء مصرف مواد مخدر و اختلال استرس پس از سانحه در بین دانش‌آموزان افسرده و غیر افسرده تفاوت معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: به غیر از دو اختلال سوء مصرف مواد مخدر و استرس پس از سانحه، فراوانی نسبی سایر اختلالات همایند در دانش‌آموزان افسرده به طور معنی‌داری بیشتر از دانش‌آموزان غیر افسرده می‌باشد. به عبارت دیگر، بین افسردگی با این دسته از اختلالات همایند مورد بررسی ارتباط وجود دارد.
متن کامل [PDF 291 kb]   (743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.