logo
دوره 11، شماره 6 - ( 11-1392 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 664-657 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جهانيان نجف آبادي ا, صالحي م, رحماني م, ايماني ح. The Effect of Neurofeedback Training on Reduce of Anxiety. RBS 2014; 11 (6) :657-664
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-355-fa.html
جهانیان نجف آبادی امیر، صالحی مهرداد، رحمانی مهدی، ایمانی حدیث. بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش اضطراب. تحقیقات علوم رفتاری. 1392; 11 (6) :657-664

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-355-fa.html


1- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران
3- دانشجوی کارشناس ارشد، روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1710 مشاهده)
زمینه و هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش اضطراب در مراجعه‌کنندگان به کلینیک مشاوره و خدمات روان‌شناسی در شهر اصفهان بود. مواد و روش‌ها: تعداد 18 نفر از مراجعه‌کنندگان مرد با میانگین سنی 44/34 بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و قبل و بعد از اجرای پژوهش با آزمون اضطراب کتل (1958) بررسی شدند. معیار انتخاب افراد عبارت از نمره اضطراب بالای 35 در مقیاس بود. تعداد جلسات نوروفیدبک 15 جلسه نیم‌ساعته بود. یافته‌ها: داده‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از تحلیل کواریانس بررسی شدند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر کاهش اضطراب مؤثر است (001/0> P). به‌عبارتی 70 درصد از تغییرات اضطراب آزمودنی‌ها به وسیله نوروفیدبک بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نوروفیدبک توانست اضطراب شرکت‌کنندگان در پژوهش را به طور معنی‌داری کاهش دهد. بدین‌صورت که تغییرات دامنه برانگیختگی آزمودنی‌ها در نقاط FP1-T3 و هم‌چنین تقویت دامنه SMR در نقطه CZ موجب تغییرات معنی‌دار در سطح اضطراب‌آزمودنی‌های پژوهش گردید. واژه‌های کلیدی: آموزش نوروفیدبک، اضطراب
متن کامل [PDF 162 kb]   (1377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.