1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران
2- مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران
4- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (3314 مشاهده)
زمینه و هدف : هوش معنوی و هوش هیجانی میتواند مکمل یکدیگر در جهت سالمسازی زندگی انسان باشد. از سویی، هوش معنوی با تقویت معنویات و اعتقادات دینی موجب ثبات صفات پسندیده میشود و از سوی دیگر، هوش هیجانی موجب بهبودی روابط اجتماعی و کنترل عواطف و احساسات میگردد. بدین ترتیب فرد میتواند به سوی کمال حرکت کند. مواد و روشها: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است و حجم نمونه برآورد شده برابر با 424 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای از دانشکدهها و رشتههای مختلف انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل دو پرسشنامه سنجش ویژگیهای هوش هیجانی Petrides و Farnham و پرسشنامه هوش معنوی محقق ساخته بود که ضریب پایایی به دست آمده برای آنها به ترتیب 84/0 و 87/0 بود. جهت تحلیل دادههای حاصل از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: یافتهها طبق برآورد تحلیل رگرسیون نشان داد که بین هوش معنوی با هوش هیجانی رابطه وجود دارد و این ارتباط در ابعاد مختلف هوش معنوی و هوش هیجانی مشاهده شد و رابطه معنیداری بین آنها وجود داشت. نتیجهگیری: هوش معنوی بیشتر موجب هوش هیجانی بیشتر میشود و به واقع هوش معنوی تقویت کننده هوش هیجانی است. واژههای کلیدی: دانشجویان، هوش معنوی، هوش هیجانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/10/26