چکیده: (۲۴۰۶ مشاهده)
زمینه و هدف: برای سنجش شکایات روانتنی دانشجویان ایرانی، مقیاس مناسبی وجود ندارد. مطالعه حاضر با هدف، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا در جامعه دانشجویان اجرا گردید. مواد و روشها: جامعه آماری مطالعه، همه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی بودند. از این جامعه آماری، 291 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از مقیاس شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا و مقیاس سلامت عمومی Goldberg استفاده شد. جهت بررسی اعتبار آزمون، تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و برای بررسی پایایی آزمون، ضریب همبستگی Pearson و ضریب Cronbach's alpha مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که مقیاس شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا دارای روایی صوری، روایی محتوایی، روایی همزمان (68/0 = r) و روایی سازه کافی (تبیین 10/33 درصد واریانس بخشها توسط یک عامل) جهت اجرا بر روی دانشجویان میباشد. همچنین مقیاس مذکور از پایایی بازآزمایی (83/0 = r) و همسانی درونی مناسب (85/0 = a) برخوردار بود. نتیجهگیری: مقیاس سنجش شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا برای تشخیص شکایات روانتنی دانشجویان قابل استفاده است، لذا استفاده از این مقیاس در مشاورههای دانشجویی توصیه میشود. واژههای کلیدی : مقیاس شکایات روانتنی، روایی، پایایی، دانشجویان، اردبیل.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/6/25