logo
دوره 10، شماره 2 - ( 2-1391 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ميرزماني س, آزور ف, دولتشاهي ب, عسکري ع. Efficacy of life skills training on reduce depressive symptoms in student population. RBS 2012; 10 (2)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-250-fa.html
میرزمانی سیدمحمود، آزور فتاح، دولتشاهی بهروز، عسکری علی. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش علایم افسردگی دانش‌آموزان. تحقیقات علوم رفتاری. 1391; 10 (2)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-250-fa.html


1- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (2347 مشاهده)
زمینه و هدف : اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش علایم افسردگی در پژوهش‌های زیادی بررسی شده است. با این وجود مطالعه کافی در ایران انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش علایم افسردگی دانش‌آموزان شهر پیرانشهر انجام شد. مواد و روش‌ها: از بین دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه شهر پیرانشهر تعداد 62 دانش‌آموز، که نمره افسردگی آن‌ها در آزمون افسردگی کودکان در دامنه (140-96) قرار داشت، به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایشی 12 جلسه آموزش مهارت‌های زندگی را به صورت گروهی دریافت کردند، اما گروه شاهد در این جلسات شرکت نکردند. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسش‌نامه افسردگی کودکان (CDS یا Children's depression scale) را تکمیل نمودند. یافته‌ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش علایم افسردگی کلی دانش آموزان مؤثر است و همچنین این آموزش به طور مؤثری مشکلات اجتماعی، اشتغال ذهنی با بیماری خود و مرگ را کاهش داد، اما در کاهش مشکلات عاطفی، احساس گناه و افزایش عزت نفس و خوشی و لذت دانش‌آموزان اثر معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی به منظور تأمین سلامت روان و کاهش علایم افسردگی مورد تأکید قرار می‌گیرد. واژه‌های کلیدی: افسردگی، علایم افسردگی، آموزش، روابط بین فردی، مهارت‌ها، دانش‌آموزان.
متن کامل [PDF 187 kb]   (575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1391/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.