Oladi S, Ebrahimpour M. Comparing the Effectiveness of Teaching the Theory of Mind’s Tasks and Teaching Social Stories on the Social Skills in Children with Autism. RBS 2025; 23 (3) :407-418
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1997-fa.html
اولادی سارا، ابراهیم پور مجید. مقایسه اثربخشی آموزش تکالیف نظریه ذهن و آموزش داستانهای اجتماعی بر مهارتهای اجتماعی در کودکان دارای اتیسم. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (3) :407-418
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1997-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و کودکان استثنایی، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، M.Ebrahimpour95@iau.ac.ir
چکیده: (39 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه و بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات دوران کودکی است که با ویژگیهایی مانند تکانشگری و ضعف در تفکر آیندهنگر همراه است. هدف این پژوهش، بررسی نقش تکانشگری و عملکرد خانواده در پیشبینی تفکر آیندهنگر کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی بود.
مواد و روشها: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 10 تا 12 ساله با نشانههای اختلال نقص توجه و بیشفعالی در مدارس منتخب شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود. نمونهگیری به صورت در دسترس انجام شد و از میان ۱۵۰ دانشآموز، پس از غربالگری با مقیاس درجهبندی کانرز، ۱۰۰ نفر واجد شرایط شرکت در مطالعه بودند. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامههای کانرز والدین، تکانشگری بارت (1995)، عملکرد خانواده مکمستر (1950)، و تفکر آیندهنگر (2020) بود. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گامبهگام در نرمافزار SPSS نسخه ۲۷ تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده و تفکر آیندهنگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(001/0>p) و بین تکانشگری و تفکر آیندهنگر رابطه منفی و معنادار مشاهده شد (001/0>p).
نتیجهگیری: تکانشگری و عملکرد خانواده نقش مهمی در تفکر آیندهنگر کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی دارند. بنابراین، مداخلات آموزشی و درمانی با تمرکز بر بهبود عملکرد خانواده و کاهش تکانشگری میتواند به ارتقاء توانایی تفکر آیندهنگر این کودکان کمک کند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/6/14 | پذیرش: 1404/8/2 | انتشار: 1404/9/10