1- پژوهشگر پسادکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Kambizheidarzadeh@yahoo.com
چکیده: (1031 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمیت بررسی رفتار مصرفکنندگان با توجه به سابقه پژوهشهای صورت گرفته، ضرورت بالای آن را اثبات میکند. با توجه به اینکه مدلهای رفتار مصرفکننده از دو بعد داخلی و خارجی تشکیل شده و بررسی عوامل فقط از طریق روشهای خودگزارشگری و حتی مشاهده، کفایت و دقت لازم را به دنبال نداشته است، استفاده از روشهای علوم اعصاب میتواند در جمعآوری دادههای باکفایت به پژوهشگران کمک کند. دادههای بصری در قالب اطلاعات بیومتریک میتواند کلیه ابعاد مصرفکننده را در اختیار پژوهشگر قرار دهد، عدم توانمندی بیان شفاهی، عدم تمایل به بیان و بررسی ناخودآگاه موانعی در تحلیل رفتار مصرفکنندگان میباشند که در تمام ابعاد، تحلیل رفتار بصری به کمک پژوهشگران آمده است. این پژوهش مروری– اکتشافی بوده، که منابع بدون در نظر گرفتن بازه تاریخی از طریق گوگل اسکولار شناسایی و بر مبنای میزان استناد و ضریب تأثیر انتخاب گردیدهاند.
نتیجهگیری: رویکرد رفتار بصری مصرفکننده با توجه به قدرت الگوبرداری و امکان مدلسازی رفتار با دادههای بیومتریکی تمام کاستیهای روشهای سنتی را پوشش داده است، خودانگاره مصرفکننده به لطف دادههای بصری برای پژوهشگران علوم رفتاری شفافتر شده است، فرهنگسازی، فرهنگپذیری و انطباق فرهنگی در ارتباطات، تفکیک رفتار بصری جنسیتی و گروه سنی، سیستمهای بصری- انگیزشی، پاسخهای بصری هیجان، رفتار بصری منطبق با شخصیت، الگوهای بصری یادگیری، تأثیرگذاری بصری بر روی حافظه، ادراکسازی بصری و درنهایت تغییر نگرش با دستکاری محرک، نتیجه CVB برای تحلیل رفتار مصرفکننده میباشد، که تا به امروز به جهت نداشتن یکپارچگی با توجه به تعدد مدلهای توسعه دادهشده، نتوانسته در حل مسئله و تصمیمگیری مصرفکنندگان به شکل جامع کمک نماید.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/13 | پذیرش: 1403/6/5 | انتشار: 1403/6/10