جلالي د, نظري آ. Effects of social learning model training on self- esteem, self- confidence, self assertiveness and academic achievement in third grade students of intermediary schools. RBS 2009; 7 (1)
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-149-fa.html
جلالی داریوش، نظری آذر. تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خودابرازی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس سوم دوره راهنمایی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۸۸; ۷ (۱)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۴۹-fa.html
چکیده: (۲۹۹۷ مشاهده)
زمینه و هدف : عزت نفس، اعتماد به نفس و رفتارهای خود ابرازی نقش اساسی در سلامت روان ایفا میکنند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر سازههای روان شناختی فوق در دانش آموزان مقطع راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری بود. مواد و روشها: این پژوهش به صورت نیمه تجربی طراحی شد و پس از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی بر روی دانشآموزان کلاسهای دخترانه و پسرانه پایه سوم دوره راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری (304 نفر) در سال تحصیلی 86-85 انجام شد. پرسشنامههای عزت نفس کوپر اسمیت، اعتماد به نفس برن رویتر (فرم کوتاه)، رفتارهای خود ابرازی وامونز و معدل نمرات به منظور جمعآوری اطلاعات در سه مرحله اجرا و الگوی یادگیری اجتماعی به روش مشارکتی و فعال طی 15 جلسه با استفاده از روش آموزش مهارتهای اجتماعی به گروه آزمایش ارائه شد. در نهایت دادهها با استفاده از آزمون کواریانس چند متغیره و واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرات عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابرازی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش در دو مرحله پس آزمون و پیگیری به صورت معنیداری بهبود یافته بود (01/0P < )؛ ولی رابطه معنیداری بین اثربخشی آموزش الگوی یادگیری اجتماعی با مناطق مختلف آموزشی و جنسیت مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش مؤید تأثیر و پایداری اثر ارائه آموزش الگوی یادگیری اجتماعی صرف نظر از جنسیت و مناطق آموزشی مختلف بر برخی از سازههای روان شناختی خود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. واژههای کلیدی: الگوی یادگیری اجتماعی، عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابرازی، پیشرفت تحصیلی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1388/4/24