[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
پرداخت هزینه ها::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 7-1400 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 528-519 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی مولفه های شخصیتی و عوامل روان شناختی موثر بر تدریس معلمان در زمان شیوع کووید-19
حسین پولادی برج1 ، علی خالق خواه* 2، حسن حیدری3 ، حسین داوودی3
1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، alikhaleg@gmail.com
3- گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
چکیده:   (931 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که نظام‌های آموزشی و تدریس معلمان می‌تواند متأثر از بحران‌های اجتماعی مانند کووید-19 باشد بنابراین هدف از این مطالعه ارائه الگوی مؤلفه‌های شخصیتی و عوامل روان‌شناختی مؤثر بر تدریس معلمان در زمان شیوع کووید-19 می‌باشد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 مشهد که در سال تحصیلی 98 -97 مشغول به تدریس می‌باشند که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که 873 نفر در مقاطع ابتدایی مشغول به تدریس هستند که 329 نفر زن و 544 نفر مرد بودند. ابزار به‌کاررفته در پژوهش حاضر عبارت‌اند از پرسشنامه تدریس تحول‌آفرین، پرسشنامه عوامل اجتماعی و پرسشنامه عوامل شخصیتی هگزاکو که با رعایت اصول اخلاقی پژوهش، توسط اعضای نمونه تکمیل شد. داده‌های به‌دست‌آمده با بهره­گیری از معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با بهره­مندی از نرم­افزار لیزرل تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های آماری نشان‌دهنده برازش مطلوب مدل و تأیید معنادار مدل پژوهشگر بود (001/0≥P).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که توجه به مؤلفه‌های شخصیتی عامل مهمی در ارائه تدریس در زمان شیوع کووید-19 می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: تدریس، مؤلفه های شخصیتی، معلمان، عوامل روانشناختی، عوامل اجتماعی، کووید-19
متن کامل [PDF 595 kb]   (378 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/28 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار: 1400/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pouladi Borj H, Khalegkhah A, Heidari H, Davoodi H. Presenting the pattern of personality components and psychological factors affecting teachers' teaching during the outbreak of Covid-19. RBS 2021; 19 (3) :519-528
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1181-fa.html

پولادی برج حسین، خالق خواه علی، حیدری حسن، داوودی حسین. ارائه الگوی مولفه های شخصیتی و عوامل روان شناختی موثر بر تدریس معلمان در زمان شیوع کووید-19. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (3) :519-528

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1181-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 7-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645