Borji A, Zare Bahramabadi M, Heidari H, Davoodi H. The Effectiveness of Parental Empowerment Program for Adopted Families on Parenting Stresses and Parent-Child Relationship students. RBS 2021; 19 (3) :392-403
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1119-fa.html
برجی آسیه، زارع بهرامآبادی مهدی، حیدری حسن، داودی حسین. اثربخشی برنامه توانمندسازی والدینی خانوادههای دارای فرزندخوانده بر تنشهای والدگری و رابطه والد-فرزندی. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (3) :392-403
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1119-fa.html
1- واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
2- دانشیار، گروه علوم رفتاری پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمت، تهران، ایران. . استاد مدعو، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران ، zare@samt.ac.ir
3- گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
چکیده: (1343 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که توانمدسازی والدین در ارتباط با فرزندان و مشکلات آن ها می تواند اثرگذار باشد؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر اثربخشی برنامه توانمندسازی والدینی خانوادههای دارای فرزندخوانده بر متغیرهای تنشهای والدگری و رابطه والد- فرزندی بود..
مواد و روشها: جامعه آماری شامل والدین دارای فرزندخوانده شهر تهران در سال 1399 بود. تعداد 30 والد به شیوه نمونهگیری در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدهاند. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، والدین ابتدا پرسشنامههای تنشهای والدگری و رابطه والد- فرزندی را تکمیل کردند و سپس کاربندی آزمایشی توانمندسازی والدینی در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پسآزمون برای هر دو گروه ارائه شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) به کمک نرمافزار SPSSV19 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد برنامه توانمندسازی والدینی بر تنشهای والدگری (004/0≥p) و رابطه والد- فرزندی (008/0≥p) اثربخش است و بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری ایجاد کرد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت، برنامه آموزشی توانمندسازی والدینی دارای فرزندخوانده بر تنشهای والدگری و رابطه والد- فرزندی اثربخش بوده و لذا آگاهی متخصصان حوزههای مشاوره، خانواده، روانشناسی و سایر متخصصان از این پژوهش میتواند کمککننده باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/8/24 | انتشار: 1400/7/10