logo
دوره 23، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 203-192 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atadokht A, Mollaei mehneh A, Yaghubi M, Khani Y. Predicting Interpersonal Relationship Quality Based on Cognitive Flexibility with the Mediating Role of Solution-Building Mindset in Students with Symptoms of Depression. RBS 2025; 23 (1) :192-203
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1924-fa.html
عطادخت اکبر، ملائی مهنه علیرضا، یعقوبی محمدرضا، خانی یاسر. پیش‌بینی کیفیت روابط میان‌فردی بر اساس انعطاف‌پذیری شناختی با نقش میانجی ذهنیت ساخت راه‌حل در دانشجویان دارای نشانگان افسردگی. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (1) :192-203

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1924-fa.html


1- استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، Ak_atadokht@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
چکیده:   (534 مشاهده)
زمینه و هدف: دوران دانشجویی، دوره­ای پویا و مهم و همچنین زمانی برای رشد توانمندی­ها و مهارت­های شخصی، شکل‌گیری عادت­های خوب، بهبود انعطاف‌پذیری شناختی و آمادگی برای ورود به بازار کار می­باشد. هدف از پژوهش حاضر پیش­بینی کیفیت روابط میان‌فردی بر اساس انعطاف­پذیری شناختی با نقش میانجی ذهنیت ساخت راه­حل در دانشجویان دارای نشانگان افسردگی بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1403-1404 بود. نمونه‌گیری به‌صورت دو مرحله‌ای (خوشه‌ای چندمرحله‌ای و هدفمند) انجام شد و 128 دانشجو (85 دختر و 43 پسر) با نمره 21 تا 27 در خرده‌مقیاس افسردگی پرسشنامه DASS-21  و تأیید نشانگان افسردگی شدید از طریق مصاحبه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش­هیجانی بار-آن، پرسشنامه ذهنیت ساخت راه­حل (SBI) و مقیاس افسردگی، استرس و اضطراب (DASS-21) بودند. داده­های جمع­آوری شده به کمک نرم افزار SPSS 27 و AMOS 24، با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل ساختاری پژوهش با داده‌های گردآوری شده برازش دارد و انعطاف‌پذیری شناختی با کیفیت روابط میان فردی، رابطۀ مستقیم دارد (001/0p = ). همچنین رابطۀ غیرمستقیم انعطاف‌پذیری شناختی با کیفیت روابط میان فردی با میانجی‌گری ذهنیت ساخت راه‌حل معنادار بود (001/0p =).
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که کیفیت روابط میان فردی از طریق انعطاف‌پذیری شناختی قابل پیش‌بینی است و ذهنیت ساخت راه‌حل در رابطۀ بین کیفیت روابط میان فردی با انعطاف‌پذیری شناختی نقش میانجی دارد. بنابراین، می‌توان با افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و آموزش ذهنیت ساخت راه‌حل به دانشجویان دارای نشانگان افسردگی، کیفیت روابط میان فردی آنها را افزایش داد.
متن کامل [PDF 1340 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/3/7 | انتشار: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.