Moshtaghy Sharifzadeh M, Mansouri A, Bagherzadeh Golmakani Z. The Mediating Role of Processing Speed in the Relationship between Working Memory and Phonological Awareness with Reading in Students with Reading Disorder. RBS 2021; 18 (4) :568-576
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-906-fa.html
مشتاقی شریف زاده مریم، منصوری احمد، باقرزاده گلمکانی زهرا. نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین حافظه فعال و آگاهی واجشناختی با خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن. تحقیقات علوم رفتاری. 1399; 18 (4) :568-576
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-906-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ، mansoury_am@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
چکیده: (2684 مشاهده)
زمینه و هدف: سرعت پردازش نقش مهمی در اختلال یادگیری خاص دارد؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین حافظه فعال و آگاهی واجشناختی با خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلابه اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن انتهای پایه اول تا پایه پنجم دبستان نواحی هفتگانه مشهد و مراجعهکننده به مراکز ویژه مشکلات یادگیری آموزشوپرورش شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود. نمونه مورد بررسی شامل ۱۵۰ نفر از دانش آموزان مبتلابه اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، آزمون آگاهی واجشناختی و مقیاس هوشی وکسلر کودکان ۴ استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و PROCESS و همچنین روش تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین حافظه فعال، آگاهی واجشناختی، سرعت پردازش و خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن رابطه وجود دارد. سرعت پردازش میانجی رابطه بین حافظه فعال و خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بود. همچنین سرعت پردازش میانجی رابطه بین آگاهی واجشناختی و خواندن بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که سرعت پردازش میانجی رابطه بین حافظه فعال با خواندن و همچنین رابطه بین آگاهی واجشناختی با خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن است. توجه به این فرایندها و مداخلات مرتبط با آنها میتواند به بهبود اختلال خواندن دانش آموزان کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/9/26 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/11/24