Mosavi Amjad A, Ghazanfari A, Faramarzi S. The Effect of Family-Centered Educational Early Interventions on Cognitive Functions in Children. RBS 2020; 18 (1) :78-90
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-750-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، aghazan5@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران.
چکیده: (2466 مشاهده)
زمینه و هدف: دوران پیش از دبستان نقش اساسی در رشد و تحول کارکردهای شناختی هر فردی دارد، بنابراین هدف پژوهش حاضر تأثیر مداخلات بهنگام آموزشی خانواده محور بر کارکردهای شناختی کودکان ۳ تا ۶ سال بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را، کلیه کودکان ۳ تا ۶ سالهی شهر یاسوج، تشکیل میداد؛ به همین منظور تعداد ۹۰ کودک (۴۵ نفر در گروه آزمایش و ۴۵ نفر در گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه بهتصادف جایابی شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس هوشی وکسلر کودکان پیشدبستانی (ویرایش سوم) بود. پس از انجام پیشآزمون، مداخلات آموزشی خانواده محور در ۲۰ جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ صورت گرفت.
یافتهها: نتایج آماری نشان داد آموزش مداخلات آموزشی خانواده محور بر کارکردهای شناختی کودکان ۳ تا ۶ ساله شهر یاسوج مؤثر بود. بهعبارتدیگر بین گروههای آزمایش و کنترل به لحاظ خرده مقیاس کلامی، خرده مقیاس عملی و مقیاس کل، تفاوت معنیداری وجود داشت (۰۰۱/۰≥P).
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش مداخلات آموزشی خانواده محور بر کارکردهای شناختی، پیشنهاد میشود از این روش بهمنظور بهبود کارکردهای شناختی کودکان ۳ تا ۶ سال استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/3 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار: 1399/4/3