1- کارشناس ارشد بازیگری، گروه بازیگری و کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، ali.vatankhah@modares.ac.ir
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه بازیگری و کارگردانی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (3089 مشاهده)
زمینه و هدف: بر اساس نظریه شناخت بدنمند، حالات ذهنی و هیجانی میتوانند ازطریق وضعیت بدنی شناسایی شوند. تظاهرات بدنی هیجان، منبعی از اطلاعات هیجانهای بیانی و دریافتی است و ما در زندگی روزمره از آن استفاده مینماییم. این نشانههای اجتماعی، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی ایفا میکنند و افراد با توانایی بیشتر در این زمینه، در تعاملات فرا زبانی بسیار موفق هستند. هدف این مطالعه تعیین شش حالت بدنی بیانگر شش حالت هیجانی پایه است.
مواد و روشها: این پژوهش در دو مطالعه مستقل انجام شد. در مطالعه اول، یک مجموعه داده از حالات بدنی آماده شد. بدین منظور، 50 بازیگر تئاتر، با پوشیدن ماسک صورت به منظور پوشاندن هیجانهای چهرهای، شش حالت هیجان پایه (شادی، غم، خشم، ترس، تعجب و تنفر) را با تغییر در وضعیت بدنی خود نشان دادند و پس از القای حالتهای هیجانی بر اساس سناریوهای مشخص، از هر یک از آنها عکس گرفته شد. در مطالعه دوم، در یک طرح مقطعی، تصاویر توسط 321 شرکت کننده بر اساس ارتباط و وابستگی حالت بدن با حالات هیجانی رتبهبندی شد. نتایج رتبهبندی برای انتخاب تصاویر نهایی مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که وضعیت بدنی میتواند حالات هیجانی را انتقال دهد. زنان عملکرد بهتری نسبت به مردان در بازشناسی حالات هیجانی داشتند و بازشناسی حالات هیجانی از روی بدن ارتباطی با سن و حالت نداشت. همچنین نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، بین فراوانی پاسخهای درست و پاسخهای غلط در بین شش موقعیت بدن تفاوت معناداری وجود داشت. به این مفهوم که تعداد پاسخهای درست در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری بیشتر بود. همچنین تعداد پاسخهای غلط در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری کمتر بود.
نتیجهگیری: حالات هیجانی از روی حالات بدنی بدون در نظر گرفتن حالات هیجانی چهره، قابل شناساییاند و بازیگران تئاتر میبایست حالات بدنیشان را برای انتقال حالات هیجانی به مخاطبان فراگرفته و از آنها استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/25 | پذیرش: 1399/8/25 | انتشار: 1399/9/8