logo
دوره 17، شماره 4 - ( 11-1398 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 616-606 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghtadaie M, Faramarzi S, Abedi A, Ghamarani A. Comparing the Effectiveness of Parenting Program Based on the Lived Experiences of Mothers of Children with Specific Learning Disorder and Positive Parenting Program on Mothers’ Parenting Stress. RBS 2020; 17 (4) :606-616
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-709-fa.html
مقتدایی منصوره، فرامرزی سالار، عابدی احمد، قمرانی امیر. مقایسه اثربخشی برنامه فرزند پروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص و برنامه فرزند پروری مثبت بر استرس فرزند پروری مادران. تحقیقات علوم رفتاری. 1398; 17 (4) :606-616

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-709-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، salarfaramarzi@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2436 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال یادگیری خاص تأثیرات مختلفی ازجمله استرس فرزند پروری را در والدین به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی برنامه فرزند پروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص و برنامه فرزند پروری مثبت بر استرس فرزند پروری مادران انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش شامل ۴۵ مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود که به روش در دسترس انتخاب و به‌تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استرس فرزند پروری بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هر دو مداخله تأثیر معنی‌داری بر استرس فرزند پروری والدین داشته است. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد بین دو مداخله فرزند پروری تجارب زیسته و فرزند پروری مثبت در متغیر استرس فرزند پروری در قلمرو کودک تفاوت معنی‌داری وجود دارد، اما این تفاوت معنی‌دار در متغیر استرس فرزند پروری در قلمرو والدین وجود نداشته است.

نتیجه‌گیری: برنامه فرزند پروری مبتنی بر تجارب زیسته می‌تواند به‌عنوان برنامه‌ای مؤثر جهت کاهش استرس فرزند پروری مادران مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 821 kb]   (729 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/28 | پذیرش: 1399/1/28 | انتشار: 1399/1/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.