1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. 2- استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، ahigh1356@yahoo.com 3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران 4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. 5- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
چکیده: (4138 مشاهده)
زمینه و هدف:تاکنون مدلهای چند متغیره روانشناختی و اجتماعی متعددی برای پیشبینی رفتارهای خودزنی نوجوانان موردبررسی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و رفتارهای خودزنی غیر انتحاری با توجه به نقش میانجی خود انتقادی و تحمل پریشانی انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهر کاشمر در سال ۹۸-۱۳۹۷ بود. در ابتدا نمونهای به حجم ۷۰۰ نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد، اما تحلیل نهایی بر روی ۲۹۲ دانشآموزی انجام شد که حداقل تجربه یکبار رفتارهای خودزنی انتحاری را گزارش کردند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه خود آسیبرسانی آگاهانه و تعمدی، مقیاس دلبستگی دوران کودکی نسبت به هر والد، مقیاس تحمل پریشانی و مقیاس خود انتقادی/حمله به خود/ خود اطمینان بخشی بود. دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدل مربوط به رابطه بین سبکهای دلبستگی و رفتارهای خودزنی غیر انتحاری نوجوانان با توجه به نقش میانجی تحمل پریشانی و خود انتقادی از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که ۳۴ درصد واریانس مشاهدهشده رفتارهای خودزنی از طریق ترکیب متغیرهای دلبستگی به والدین، تحمل پریشانی و خود انتقادی قابل تبیین است.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشاندهنده نقش میانجی خود انتقادی و تحمل پریشانی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و رفتارهای خودزنی غیر انتحاری است؛ بنابراین در نظر گرفتن نقش این متغیرها توسط متخصصان، درمانگران و برنامه ریزان به هنگام کار با نوجوانان دانشآموز و بهطور خاص در مراکز مشاورهای و درمانی، ضروری به نظر میرسد.
Ghaderi M, Ahi Q, Vaziri S, Mansoori A, Shahabizadeh F. The Mediating Role of Self–Criticism and Distress Tolerance in Relationship between Attachment Styles and Non-Suicidal Self-Injury Behaviors in Adolescents. RBS 2020; 17 (4) :552-537 URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-703-fa.html
قادری مریم، آهی قاسم، وزیری شهرام، منصوری احمد، شهابی زاده فاطمه. نقش میانجی خود انتقادی و تحمل پریشانی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و رفتارهای خودزنی غیر انتحاری نوجوانان. تحقیقات علوم رفتاری. 1398; 17 (4) :552-537