logo
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1399 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 586-577 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi A, Ghamarani A. Effectiveness of parenting based on organizational skills on symptoms of children with attention deficit hyperactivity disorder. RBS 2021; 18 (4) :577-586
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-687-fa.html
شمسی عبدالحسین، قمرانی امیر. اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی. تحقیقات علوم رفتاری. 1399; 18 (4) :577-586

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-687-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استادیار، روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، aghamarani@yahoo.com
چکیده:   (1783 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت­های­سازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارسایی­توجه/ بیش­فعالی بود.
مواد وروش ها: این مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 سال با اختلال نارسایی­توجه/ بیش­فعالی است‌ که در سال 1398-1397در مدارس عادی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر(15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) بودند که بر اساس نظر روانپزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون­- نولان و پلهام (SNAP-IV)، اختلال نارسایی­توجه/ بیش­فعالی تشخیص داده­شدند. درگروه آزمایش، والدین کودکان با اختلال نارسایی­توجه/ بیش فعالی 11 جلسه آموزش والدگری مبتنی بر مهارت‌ های­سازماندهی دریافت­کردند. در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری، چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون-نولان و پلهامSNAP-IV)) بر روی آن ها اجرا گردید.­ داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA)  و با استفاده از نرم­افزار 23SPSS- مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر نارسایی توجه و نیز نارسایی­توجه و بیش­فعالی کل در مرحله پس­آزمون تأثیر معناداری داشته­است واین تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0P≤). اما والدگری مبتنی بر مهارت­های سازماندهی بر روی علائم بیش­فعالی/تکانشگری تاثیر معناداری نداشته­است (05/0P≥).
نتیجه گیری: این مطالعه نتایج امیدوار کننده‌ای را برای والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی به عنوان یک مداخله برای بهبود علائم نارسایی­توجه در کودکان با اختلال نارسایی توجه وبیش­فعالی ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که علائم نارسایی توجه با والدگری مبتنی بر مهارت­های سازماندهی می‌توانند قابل انعطاف هستند.
متن کامل [PDF 897 kb]   (907 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/26 | پذیرش: 1399/11/24 | انتشار: 1399/11/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.