1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. 2- دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. 3- دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، Smohanna@semnan.ac.ir 4- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده: (1985 مشاهده)
زمینه و هدف: بهزیستی جسمانی (Physical well-being) از ملاکهای اصلی کیفیت زندگی است و هیجانها (Emotions) از عوامل مهمی هستند که زمینه بهزیستی جسمانی را فراهم میکنند. ازاینرو، در مطالعه حاضر رابطه هیجانهای پیشرفت با بهزیستی جسمانی دانش آموزان و شناخت فرایندهای ارتباطی بین آنها مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روشها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تهران بود. شرکتکنندگان با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی (1146 نفر) انتخاب شدند. پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (Achievement Emotions Questionnaire یا AEQ)، مقیاس بهزیستی جسمانی (Physical well-being scale)، مقیاس خودارزیابی مثبت (Self-evaluation scale) و مقیاس احساسهای بدنی (Bodily sensation scale) برای گردآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و روش مدل یابی معادلات ساختاری) در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شد. یافتهها: مدل بهزیستی جسمانی در نمونه پژوهش برازنده بود (073/0=RMSEA، 78/2=χ 2 / df). مسیر هیجانهای پیشرفت و بهزیستی جسمانی مثبت و معنادار بود. اثر خودارزیابی مثبت بر بهزیستی جسمانی و اثر احساسهای بدنی بر بهزیستی جسمانی نیز مثبت و معنادار بود. همچنین، خودارزیابی مثبت و احساسهای بدنی در رابطه بین هیجانهای پیشرفت با بهزیستی جسمانی نقش میانجی داشتند. نتیجهگیری: هیجانهای پیشرفت نقش مهمی در تعیین بهزیستی جسمانی دانش آموزان دارا هستند. مسیرهای شناختی (خودارزیابی مثبت) و عاطفی (احساسهای بدنی) حمایت گر این رابطه هستند. شناخت و توجه به این متغیرها عاملی کلیدی در بهزیستی جسمانی دانش آموزان است.
Mohanna S, Talepasand S, Rezaei A, Mohammadfar M. The Role of Achievement Emotions in Physical Well-being by the Mediator of Positive Self-evaluation and Bodily Sensations. RBS 2019; 17 (1) :77-86 URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-646-fa.html
مهنا سعید، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد، محمدی فر محمد علی. نقش هیجانهای پیشرفت در بهزیستی جسمانی با میانجیگری خودارزیابی مثبت و احساسهای بدنی. تحقیقات علوم رفتاری. 1398; 17 (1) :77-86