زمینه و هدف: نارساخوانی (Dyslexia) علاوه بر مشکلات تحصیلی، تأثیرات مختلفی بر وضعیت روانشناختی دانشآموزان دارد. با توجه به این موضوع، پژوهش حاضر باهدف تدوین برنامه جامع برای بهبود خواندن (Reading Improvement Comprehensive Program یا RICP) و اثربخشی آن بر موفقیت و تابآوری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه شاهد نابرابر بود. برای انتخاب نمونه، از بین دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی شهر اصفهان که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به روش نمونهگیری در دسترس ۳۰ نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره تقسیم شدند. ابزار پژوهش مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (Wechsler Intelligence Scale for Children یا WISC)، آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (Dyslexia Comprehensive Diagnostic Test یا DCDT)، مقیاس تابآوری تحصیلی (Academic Resilience Scale یا ARS) و مقیاس موفقیت تحصیلی (Academic Success Scale یا ASS) بود. برنامه RIC طی ۱۶ هفته فقط به دانشآموزان گروه آزمایش ارائه گردید. محاسبات آماری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام گرفت.
یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که RICP بر تابآوری و موفقیت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد (۰۰۱/۰=p).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که RICP از طریق توجه به مفهومسازیهای جدید در حوزه نارساخوانی و نیز هیجان ابرازشده مراقبان اصلی، تابآوری و موفقیت تحصیلی دانشآموزان را بهبود میبخشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |