Soltanzadeh-Jazi F, Nilforooshan P, Abedi M R, Sadeghi A. The Effect of Acceptance and Commitment Therapy on Students’ Career Development with Obsessive Compulsive Disorder. RBS 2019; 16 (3) :264-271
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-609-fa.html
سلطانزاده جزی فاطمه، نیلفروشان پریسا، عابدی محمدرضا، صادقی احمد. تأثیر درمان پذیرش و تعهد بر رشد مسیر شغلی دانشجویان مبتلا به اختلال وسواس اجبار. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۷; ۱۶ (۳) :۲۶۴-۲۷۱
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۶۰۹-fa.html
۱- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، p.nilforooshan@edu.ui.ac.ir
۲- استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
۳- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۳۲۴۰ مشاهده)
مقدمه و هدف: اختلال وسواس-اجبار (Obsessive Compulsive Disorder یا OCD) یک اختلال اضطرابی مزمن است و ازجمله اختلالاتی است که توجه به آن در محیط کار دارای اهمیت است، زیرا محیط کار ممکن است در تشدید یا آغاز اضطراب نقش مهمی داشته باشد. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy یا ACT) بر رشد مسیر شغلی دانشجویان مبتلا به OCD بود. مواد و روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. از میان دانشجویان مبتلا به OCD در دانشگاه اصفهان، 30 مورد به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش ACT را دریافت کردند و گروه کنترل نیز در لیست انتظار قرار داشتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی رشد مسیر شغلی (Career Development Inventory یا CDI) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (Repeated Measure ANOVA) انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه هم در مرحلهی پسآزمون و هم پیگیری تفاوت معناداری در میزان رشد مسیر شغلیشان وجود داشت (05/0>p). نتیجهگیری: به دلیل اینکه افراد مبتلا به OCD ساعات زیادی را صرف اشتغالات ذهنی خود میکنند، چنین اشتغالات ذهنی با تحقق وظایف در تقابل است و ممکن است باعث کاهش بهرهوری افراد شاغل شود تا جایی که شغل خود را از دست بدهند. ACT با پذیرش هیجانات منفی و تعهد بر ارزشهای شغلی میتواند بر رشد مسیر شغلی دانشجویان مبتلا به OCD اثربخش باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/2/21 | انتشار: 1399/2/21