جوادی علمی ل, اسدزاده ح, دلاور ع, درتاج ف. Causal Modeling of Students' Academic Engagement based on Self-efficacy and Help-Seeking with the Mediation of Academic Buoyancy. RBS 2018; 16 (2) :162-167
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-595-fa.html
جوادی علمی لیلا، اسدزاده حسن، دلاور علی، درتاج فریبرز. مدل علی اشتیاق تحصیلی بر اساس خودکارامدی و کمکطلبی با میانجیگری سرزندگی تحصیلی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۷; ۱۶ (۲) :۱۶۲-۱۶۷
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۹۵-fa.html
۱- دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
۲- استاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
۳- استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (۲۸۱۵ مشاهده)
زمینه و هدف : در سالهای اخیر، از اشتیاق تحصیلی به عنوان شاخص کیفیت دانشگاهی و یکی از اهداف آموزش عالی نام برده میشود که شناخت عوامل زمینهساز آن ضروری به نظر میرسد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مدلیابی علی اشتیاق تحصیلی بر اساس خودکارامدی و کمکطلبی تحصیلی با میانجیگری سرزندگی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را همه دانشجویان مقطع کارشناسی مجتمع آموزش عالی اسفراین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 304 دانشجو (253 پسر و 51 دختر) بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای مورد نظر از مقیاسهای اشتیاق تحصیلی Fredericks و همکاران، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری، خودکارامدی تحصیلی Owen و Froman و مقیاس کمکطلبی Patrick و Ryan استفاده گردید. یافتهها: خودکارامدی تحصیلی و کمکطلبی تحصیلی تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری بر اشتیاق تحصیلی داشتند. این دو متغیر از طریق سرزندگی تحصیلی، تأثیر غیر مستقیم، مثبت و معنیداری بر اشتیاق تحصیلی گذاشتند. سرزندگی تحصیلی به طور مثبتی اشتیاق تحصیلی را پیشبینی کرد. در مجموع، سرزندگی تحصیلی نقش میانجیگری را بین خودکارامدی تحصیلی، کمکطلبی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان ایفا نمود. نتیجهگیری: با تقویت خودکارامدی و کمکطلبی، میتوان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسایل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند و در نتیجه، موجب افزایش سرزندگی تحصیلی آنان شد و این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد اشتیاق تحصیلی دانشجویان را فراهم میسازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1397/4/24