چمنی ف, نجفی م. The Relationship between Object Relations and Early Maladaptive Schemas with Borderline Personality Syndrome among the Students of Medical Sciences. RBS 2018; 16 (1) :54-61
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-582-fa.html
۱- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (۳۲۳۰ مشاهده)
زمینه و هدف : یکی از پایههای اصلی اختلال شخصیت مرزی، نظریه روابط موضوعی و طرحوارههای شناختی است. نقش روابط موضوعی و طرحوارههای شناختی در اختلالات شخصیت، همواره مورد علاقه محققان و درمانگران بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین روابط موضوعی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با نشانگان شخصیت مرزی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع همبستگی بود و به روش توصیفی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان تشکیل داد. نمونهها شامل 310 دانشجو بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامه روابط موضوعی Bell (Bell Object Relations Inventory یا BORI)، طرحواره Young- فرم کوتاه (Young Schema Questionnaire-Short form یا SYQ-SF) و مقیاس شخصیت مرزی Claridge و Broks جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و Regression گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین روابط موضوعی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با نشانگان شخصیت مرزی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رابطه معنیداری وجود داشت. نتایج Regression حاکی از آن بود که از بین مؤلفههای روابط موضوعی، «خودمیانبینی و بیکفایتی اجتماعی» در مجموع 23 درصد از واریانس نشانگان شخصیت مرزی را تبیین کردند و از بین مؤلفههای طرحوارههای ناسازگار نیز «رهاشدگی، استحقاق، نقص/ شرم، ایثار و بازداری هیجانی» در مجموع توانستند 36 درصد از تغییرات نشانگان شخصیت مرزی را تبیین نمایند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که روابط موضوعی و طرحوارههای ناسازگار، نقش مهمی در پیشبینی نشانگان مرزی دارند و در نظر گرفتن آنها برای پیشگیری و درمان شخصیت مرزی، ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/1/26 | انتشار: 1397/1/26