[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 46-39 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش قدردانی Emmons بر کیفیت زندگی و سلامت روان
حسن آذرگون*1، محمدباقر کجباف2، امیر قمرانی
1- استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده روا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1069 مشاهده)
زمینه و هدف : قدردانی از ویژگی‌های شخصیتی مثبت می‌باشد که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از روان‌شناسان قرار گرفته است. بهبود قدردانی می‌تواند کیفیت زندگی و سلامت روان را در افراد بهبود بخشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش قدردانی بر کیفیت زندگی و سلامت روانی انجام شد. مواد و روش‌ها: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، همراه با گروه شاهد بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 20 زوج شهر نیشابور انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه تحت آموزش قدردانی روش Emmons قرار گرفتند، اما گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکرد. پیگیری نیز بعد از یک ماه صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون کواریانس در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات کیفیت زندگی و سلامت روان افراد بر حسب گروه (شاهد و آزمایش) پس از تعدیل پیش‌آزمون وجود داشت (050/0 > P) و گروه آزمایش پس از دریافت آموزش قدردانی، سلامت روان و کیفیت زندگی بالاتری را نشان دادند. نتیجه‌گیری: می‌توان بیان داشت که آموزش قدردانی با افزایش ویژگی‌های مثبت در زوجین، جهت‌گیری کلی مثبت، فرایندهای شناختی مثبت و کارکرد عاطفی مثبت را در زوجین افزایش می‌دهد و کیفیت زندگی و سلامت روان را بهبود می‌بخشد.
واژه‌های کلیدی: قدردانی، سلامت روان، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 835 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
پذیرش: 1397/1/26 | انتشار: 1397/1/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آذرگون ح, کجباف م, قمرانی ا. The Effectiveness of Emmons Gratitude Practice on the Quality of Life and Mental Health. RBS. 2018; 16 (1) :39-46
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-580-fa.html

آذرگون حسن، کجباف محمدباقر، قمرانی امیر. اثربخشی آموزش قدردانی Emmons بر کیفیت زندگی و سلامت روان. تحقیقات علوم رفتاری. 1397; 16 (1) :46-39

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-580-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4353