خاکپور ف, عابدی ا, منشئی غ. The Effectiveness of Executive Function Instruction based on the Anderson's Model on Learning Behaviors and Academic Performance among the Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. RBS 2018; 16 (1) :1-7
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-575-fa.html
خاکپور فروغ، عابدی احمد، منشئی غلامرضا. اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر اساس مدل Anderson بر رفتارهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی/ نارسایی توجه. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۷; ۱۶ (۱) :۱-۷
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۷۵-fa.html
۱- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
۲- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ایران
چکیده: (۲۸۶۶ مشاهده)
زمینه و هدف : کارکردهای اجرایی، کارکردهای عالی شناختی و فراشناختی میباشند که نقص در آنها، یکی از ویژگیهای اصلی اختلال بیشفعالی/ نارسایی توجه (Attention deficit hyperactivity disorder یا ADHA) است. این اختلال منجر به بروز مشکل در رفتارهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر اساس مدل کارکرد اجرایی Anderson بر رفتارهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به ADHA انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و همراه با گروه شاهد بود. جامعه مورد بررسی را دانشآموزان مبتلا به ADHA از بین تمام دانشآموزان پایه ششم مدارس ابتدایی منطقه 15 تهران تشکیل داد. با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای، 30 دانشآموز انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزشی کارکرد اجرایی بر اساس مدل Anderson را طی 10 جلسه دریافت کرد. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج و مقیاس رفتارهای یادگیری (Learning Behaviors Scale یا LBS) McDermott بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: برنامه آموزشی کارکرد اجرایی بر اساس مدل Anderson، منجر به افزایش معنیدار متغیرهای خودکارامدی، تأثیرات هیجانی، برنامهریزی و فقدان کنترل پیامد گردید (001/0 > P). همچنین، در افزایش متغیرهای انگیزه شایستگی، نگرش نسبت به یادگیری، پشتکار/ توجه و راهبرد/ انعطافپذیری رفتارهای یادگیری تأثیرگذار بود (001/0 > P). نتیجهگیری: برنامه آموزشی کارکرد اجرایی بر اساس مدل Anderson، موجب ارتقای رفتارهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به ADHA میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/1/26 | انتشار: 1397/1/26