Sorati P. The Mediating Role of Perceived Stress in the Relationship between Social Problem Solving Styles and Quality of Work Life among the Teachers. RBS 2017; 15 (4) :427-434
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-561-fa.html
-1 مربی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا ، آستارا ، ایران
چکیده: (2337 مشاهده)
زمینه و هدف : در میان مشاغل مختلف، میتوان از شغل معلمی به عنوان حرفهای که افراد در آن استرس و فرسودگی بیش از اندازهای را تجربه میکنند، نام برد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجیگر استرس ادراک شده در رابطه بین شیوههای حل مسأله اجتماعی و کیفیت زندگی حرفهای معلمان مدارس کودکان استثنایی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی، از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را تمام معلمان مدارس کودکان استثنایی استان گیلان در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 تشکیل داد که از میان آنها، 250 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل فرم کوتاه تجدید نظر شده پرسشنامه حل مسأله اجتماعی (Social Problem-Solving Inventory-Revised یا SPSI-R)، مقیاس استرس ادراک شده (Perceived stress scale یا PSS) و پرسشنامه کیفیت زندگی حرفهای (Quality of work life questionnaire) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اثر غیر مستقیم بعد کارامد حل مسأله بر کیفیت زندگی حرفهای مثبت و معنیدار بود (01/0 > P، 297/0 = β). بر این اساس، میتوان گفت که استرس ادراک شده، رابطه بین بعد کارامد حل مسأله با کیفیت زندگی حرفهای معلمان را میانجیگری میکند. نتیجهگیری: حل مسأله اجتماعی کارامد در نتیجه افزایش استقامت و حل مسأله منطقی، ادراک استرسهای روزمره را در معلمان کاهش میدهد و منجر به بهبود کیفیت زندگی حرفهای آنها میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20