میرزاییراد ر, حیدری ع, پاشا ر, احتشامزاده پ, مکوندی ب. The Relationship between Perfectionism, Coping Style, and Self-esteem with Psychological Distress in Students. RBS 2017; 15 (4) :404-410
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-558-fa.html
میرزاییراد رضا، حیدری علیرضا، پاشا رضا، احتشامزاده پروین، مکوندی بهنام. رابطه کمالگرایی، سبکهای مقابلهای و عزت نفس با درماندگی روانشناختی دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری. 1396; 15 (4) :404-410
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-558-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (2327 مشاهده)
زمینه و هدف : در سالهای اخیر، شیوع درماندگی روانشناختی به خصوص اضطراب و افسردگی، باعث شده است تا محققان زیادی به مطالعه متغیرهای تعیین کننده و مرتبط با آن بپردازند که از جمله این عوامل میتوان به کمالگرایی، عزت نفس و سبکهای مقابلهای اشاره نمود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه کمالگرایی ناسازگار، سبک مقابلهای و عزت نفس با درماندگی روانشناختی در دانشجویان دانشگاههای کرمان بود. مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و 800 دانشجو به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در آن شرکت نمودند. مشارکت کنندگان مقیاس 28 سؤالی سلامت روانی (28-Mental Health Inventory یا 28-MHI)، پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس (Coping Inventory for Stressful Situation یا CISS)، مقیاس عزت نفس Rosenberg (Rosenberg Self-Esteem Scale یا RSES) و مقیاس چند بعدی کمالگرایی (Multidimensional Perfectionism Scale یا MPS) را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون همزمان در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: کمالگرایی و سبک مقابلهای هیجانمدار، پیشبینی کننده مثبت و سبک مقابلهای مسألهمدار و عزت نفس نیز پیشبینی کننده منفی درماندگی روانشناختی بود، اما سبک مقابلهای اجتنابی پیشبینیکننده معنیدار درماندگی روانشناختی نبود. نتیجهگیری: کمالگرایی، سبکهای مقابله منفی و عزت نفس پایین، افزایش درماندگی روانشناختی را به همراه دارد و با استفاده از سبکهای مقابلهای مثبت، عزت نفس بالا و کاهش کمالگرایی، میتوان از درماندگی روانشناختی پیشگیری نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20