خراسانی ا ح, آگیلار وفایی م ا, نجاتی و, حسنآبادی ح ر. Near and Far Transfers in the Training of Working Memory Capacity through Simple Span Tasks. RBS 2017; 15 (2) :159-167
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-528-fa.html
خراسانی امیر حمزه، آگیلار وفایی ماریا ای.، نجاتی وحید، حسنآبادی حمید رضا. انتقال نزدیک و دور در آموزش ظرفیت حافظه کاری با استفاده از تکالیف فراخنای ساده. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۶; ۱۵ (۲) :۱۵۹-۱۶۷
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۲۸-fa.html
۱- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
۲- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
۳- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
۴- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (۲۴۷۹ مشاهده)
زمینه و هدف : با توجه به نقش محوری حافظه کاری در شناخت عمومی، برنامههای تقویت ظرفیت حافظه کاری در سالهای اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران را در حوزههای مختلف روانشناسی به خود جلب کرده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر تقویت ظرفیت حافظه کاری با استفاده از تکالیف فراخنای ساده بر انتقال نزدیک و دور در نوجوانان پسر با ظرفیت حافظه کاری پایین بود. مواد و روشها: 30 نفر از نوجوانان پسر مقطع متوسطه دورههای اول و دوم مدارس شهرستان دامغان که ظرفیت حافظه کاری پایینی داشتند، به طور داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. برنامه تقویت حافظه کاری سینا به عنوان برنامه مداخله به کار گرفته شد. گروه آزمایش، برنامه تقویت ظرفیت حافظه کاری سینا را با استفاده از تکالیف فراخنای ساده، طی 20 جلسه دریافت نمودند. ظرفیت حافظه کاری شنیداری و دیداری با استفاده از تکالیف فراخنای عددی شنیداری و دیداری خرده آزمونهای Wechsler و حافظه کاری بروزرسانی از طریق آزمون N-back در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سنجیده شد. یافتهها: تقویت ظرفیت حافظه کاری با استفاده از تکالیف فراخنای ساده، تنها منجر به بهبود ظرفیت حافظه کاری شنیداری گردید (001/0 > P)، اما بهبود معنیداری در ظرفیت حافظه کاری دیداری (085/0 = P) و بروزرسانی حافظه کاری (128/0 = P) مشاهده نشد. نتیجهگیری: برنامه تقویت ظرفیت حافظه کاری با تکالیف فراخنای ساده، تنها منجر به انتقال نزدیک در برخی تکالیف میشود، اما در انتقال دور هیچ نتیجه معنیداری به دست نیامد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1396/4/24 | انتشار: 1396/4/24