نجفي م, آکوچکيان ش, مهکي ب, رضايي م, طاهرپور ف س. Effect of Training Based on Inspiration Software on the Multiple Intelligences Variation Profile of Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. RBS 2017; 15 (1) :118-125
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-523-fa.html
نجفی مصطفی، آکوچکیان شهلا، مهکی بهزاد، رضایی مریم، طاهرپور فریبا سادات. تأثیر آموزش بر اساس نرمافزار Inspiration بر تغییر نیمرخ هوشهای چندگانه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۶; ۱۵ (۱) :۱۱۸-۱۲۵
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۲۳-fa.html
۱- دانشیار، گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۲- دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۳- دانشیار، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۴- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی کودکان با نیارهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
۵- پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۱۸۹ مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (Attention-deficit hyperactivity disorder یا ADHD) تأثیر زیادی بر یادگیری کودکان مبتلا دارد. توجه به تفاوتهای فردی، از نکات مهم در آموزش این کودکان میباشد که نظریه هوش چندگانه Gardner مبتنی بر این اصل است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش بر اساس نرمافزار Inspiration بر تغییر نیمرخ هوش چندگانه کودکان مبتلا به ADHD در استان اصفهان بود. مواد و روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که به روش پیشآزمون و پسآزمون و مقایسه با گروه شاهد انجام شد. نمونههای پژوهش را 64 دانشآموز 13-6 ساله مبتلا به ADHD تشکیل داد که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی و طبق جدول اعداد تصادفی، در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل قیاس سنجش، برآورد هوش چندگانه و بررسی تأثیر آموزش بر اساس نرمافزار آموزشی Inspiration بر تغییر نیمرخ هوش چندگانه در این کودکان بود. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای آزمون Paired t نشان داد که بین نیمرخ هوش چندگانه کودکان مبتلا به ADHD در مرحله پسآزمون میان دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری وجود داشت (050/0 ≥ P). استفاده از بازی Inspiration، موجب افزایش نیمرخ هوش چندگانه آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد در مرحله پسآزمون شد. نتیجهگیری: استفاده از بازی Inspiration در افزایش نیمرخ هوش چندگانه کودکان مبتلا به ADHD مؤثر است و استفاده از این روش در کنار سایر روشهای درمانی و آموزشی، برای این کودکان پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1396/1/26 | انتشار: 1396/1/26