logo
دوره 14، شماره 2 - ( 9-1395 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 256-250 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

دهقاني ي, صادقي ل, عابدي ا, صمصام شريعت م. The Effectiveness of Toukaa Software on Recognition and Auditory Memory in Children with Learning Difficulties (Dyslexia). RBS 2016; 14 (2) :250-256
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-473-fa.html
دهقانی یوسف، صادقی لیلا، عابدی احمد، صمصام شریعت محمدرضا. اثربخشی برنامه نرم‌افزاری توکا بر تمیز و حافظه شنیداری کودکان دارای مشکل یادگیری. تحقیقات علوم رفتاری. 1395; 14 (2) :250-256

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-473-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی، اصفهان، ایران
2- استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2089 مشاهده)
زمینه و هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامه نرم‌افزاری توکا بر تمیز و حافظه شنیداری کودکان دارای مشکل یادگیری (اختلال خواندن) (Dyslexia) انجام گردید. مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بود و با دو گروه شاهد و آزمایش و پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. افراد گروه آزمایش در ده جلسه تحت مداخله آموزشی به وسیله نرم‌افزار توکا قرار گرفتند. جامعه آماری مطالعه را کلیه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی ناحیه دو شهر اصفهان با طیف سنی 7 تا 8 سال تشکیل داد که بر اساس نظریه کارشناس مشاور آموزش و پرورش، واجد مشکل یادگیری تشخیص داده شدند. با توافق والدین، 20 دانش‌آموز به شیوه در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (10 نفر) و شاهد (10 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل آزمون هوش Wechsler کودکان (Wechsler Intelligence Scale for Children یا WISC) و آزمون سنجش پیشرفت خواندن بود. در راستای اهداف پژوهش و بررسی پیشرفت دو گروه شاهد و آزمایش و مقایسه نمرات دو گروه، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری به همراه آزمون کرویت Mauchly و همسانی واریانس‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: آموزش برنامه نرم‌افزاری توکا، بر تمیز و حافظه شنیداری کودکان دارای مشکل یادگیری مؤثر است (001/0 > P). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر استفاده از نرم‌افزار توکا در افزایش تمیز و حافظه شنیداری و دیداری کودکان و این که کودکان دارای مشکلات یادگیری اغلب در حافظه مشکل دارند، پیشنهاد می‌گردد که روزانه بین 15 تا 20 دقیقه از برنامه‌های آموزشی این نرم‌افزار در جهت تقویت حافظه استفاده شود.
متن کامل [PDF 314 kb]   (1137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.