بررسی نیازهای آموزش روانی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک
|
مجید برکتین1 ، عباس عطاری2 ، فریبا نوری3 ، مهین امین الرعایا |
1- استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 2- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات سایکوسوماتیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 3- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (2658 مشاهده) |
زمینه و هدف: خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک، فشارهای زیادی را متحمل مینمایند. ارزیابی نیازهای آموزش روانی مراقبان این بیماران، یکی از پیشنیازهای اساسی در بهداشت روان آنها است. هدف از انجام مطالعه حاضر، توصیف نیازهای آموزشی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش آن پدیدارشناسی بود. در این مطالعه منابع اطلاعات، اعضای مراقبت کننده از بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک بودند که نمونهگیری از آنها به صورت مبتنی بر هدف صورت گرفت و نمونهگیری تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. در نهایت، 20 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از تکنیکهای مصاحبه و بحث گروهی بود و به روش هفت مرحلهای Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای حاصل از مصاحبهها در کدبندی آخرین سطح به 7 مفهوم اصلی با عناوین شناخت بیماری، نحوه مقابله با مشکلات رفتاری ناشی از علایم بیماری، همکاری درمانی، پذیرش بیمار از جانب خانواده، نیاز به خدمات مشاوره، نیاز به آموزشهای درمانی و نقشپذیری اجتماعی، تقسیم شد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که خانواده و مراقبان بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک، نیازمند آموزش اختصاصی روانی- اجتماعی در حوزههای مشخص میباشند. پیشنهاد میگردد که مطالعات بعدی به روش مداخلهای در این حوزه انجام شود. |
|
واژههای کلیدی: اختلال دوقطبی یک، آموزش روانی، خانواده، نیازسنجی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/8/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|