طوقيان چهارسوقي ا, زاده محمدي ع. The effect of miniature learning on self-efficacy of learning disability children in Yousef-Abad Clinic, Tehran. RBS 2015; 13 (3) :359-366
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-424-fa.html
طوقیان چهارسوقی الهام، زاده محمدی علی. نقش آموزش نگارگری بر افزایش خودکارآمدی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی ۱۴-۱۰ سال در کلینیک یوسف آباد تهران. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۳) :۳۵۹-۳۶۶
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۲۴-fa.html
۱- کارشناس ارشد پژوهش هنرهای سنتی، مرکز مشاوره و روان شناسی رهنمون، تهران، ایران
۲- دکتری روانشناسی بالینی، عضو هیأت علمی پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (۲۲۹۱ مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: خودکارآمدی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری زمینه پژوهشی مهمی میباشد. کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی به خاطر شکستهای متعدد در زندگی، اعتماد به نفس پایینی داشته و بسیاری از تواناییهای خود را نادیده گرفته و فراموش کردهاند؛ لذا این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش نگارگری بر افزایش خودکارآمدی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی انجام گرفت. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی (پیش آزمون، پس آزمون) با گروه گواه بود که به شکل مقطعی در مدت 2 ماه اجرا گردید. از میان 60کودک دارای اختلال یادگیری غیرکلامی در کلینیک روانشناسی پیوند و مرکز اختلالات یادگیری ویژه یوسف آباد تهران به صورت تصادفی، 20 نفر(10 نفر دختر و 10 نفر پسر) در هر یک از گروههای آزمایش و گواه جایگزین شدند. میانگین سنی دختران در گروه آزمایش33/10 و در گروه گواه 30/9 و میانگین سنی پسران در گروه آزمایش 9 و در گروه گواه 10 بود. برنامه آموزشی در طول 10 جلسه 60-45 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید؛ در طول این مدت، گروه گواه، برنامه عادی خود را دنبال کرد. هر دو گروه با فاصله زمانیِ4 هفته، 2 بار مورد ارزیابی (پیشآزمون و پسآزمون) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه آزمون خودکارامدی شرر بود. مقیاس شرر یک پرسشنامه 17 مادهای 5 گزینهای لیکرت میباشد( ضریب الفای کورنباخ نسخه فارسی= 79/0 ). فرضیههای این پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 20 بر اساس تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر درون-برون گروهی بررسی شد. یافتهها : نتایج نشان داد که آموزش نگارگری، خودکارآمدی را در سطح معنیداری 05/0 P ≤ افزایش داد. نتیجهگیری : ساده کردن و قابل فهم کردن اصول نقاشی در بالا بردن خودکارآمدی کودکان دارای اختلال یادگیری موثر میباشد، از اینرو استفاده از این تکنیک برای افراد دارای اختلال یادگیری توصیه میشود. همچنین مطالعات بیشتر با گروه کنترل و آزمایش بیشتر، به منظور بررسی تأثیر هنردرمانی برای کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی ضروری میباشد. واژههای کلیدی: نگارگری، خودکارآمدی، اختلال یادگیری غیرکلامی Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24