کريمي ج, همايوني نجفآبادي ف, همايوني نجفآبادي ص, همايوني نجفآبادي ع. Validation of a Persian version of the Obsessive Compulsive Inventory-Child Version (OCI-CV). RBS 2015; 13 (3) :388-399
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-413-fa.html
کریمی جواد، همایونی نجفآبادی فرشته، همایونی نجفآبادی صدیقه، همایونی نجفآبادی عاطفه. اعتباریابی نسخهی فارسی پرسشنامه وسواسی – اجباری فرم کودکان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۳) :۳۸۸-۳۹۹
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۱۳-fa.html
۱- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
۲- کارشناس روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
۳- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزادخوراسگان، اصفهان، ایران
۴- کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده: (۲۷۶۰ مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: اختلال وسواس(OCD یا Obsessive-Compulsive Disorder) کودکان یک اختلال روانی - عصبی مزمن و ناتوان کننده است که با اختلال قابلتوجهی در عملکرد روانی – اجتماعی همراه است. هدف پژوهش حاضر ارزشیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه وسواسی – اجباری فرم کودکان (OCI-CV یا Obsessive Compulsive Inventory–Child Version) در دانشآموزان دختر و پسر بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 831 دانشآموز (234 دانشآموز پسر و 597 دانشآموز دختر) بود که از میان دانشآموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر نجفآباد در سال تحصیلی 1392-1391 با روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه وسواسی – اجباری فرم کودکان (OCI-CV)، مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان (MASC) و مقیاس افسردگی کودکان (CDI) بود. برای بررسی پایایی پرسشنامه وسواسی – اجباری فرم کودکان از روش آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی و برای بررسی روایی از روش روایی همگرا، روایی واگرا و روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. یافتهها : پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای بعد وارسی 73/0، بعد وسواس فکری 67/0، بعد انباشت 50/0، بعد شستشو 71/0، بعد نظم 69/0، بعد خنثیسازی 72/0 و برای کل پرسشنامه 85/0 محاسبه شد. روایی سازه پرسشنامه وسواسی – اجباری فرم کودکان نیز از طریق همبسته نمودن آن با مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان و مقیاس افسردگی کودکان به ترتیب 52/0 و 26/0 به دست آمد. استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی (CFA) ساختار شش عاملی آن را تأیید کرد. نتیجهگیری : نسخه فارسی پرسشنامه وسواسی – اجباری فرم کودکان (OCI-CV) برای اندازهگیری علائم وسواسی – اجباری در کودکان رضایتبخش به نظر میرسد. البته، انجام پژوهشهای بیشتر برای تأیید این یافتهها در کودکان وسواسی – اجباری لازم است. واژههای کلیدی: پرسشنامه وسواسی – اجباری فرم کودکان، اعتباریابی، نسخه فارسی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24