logo
دوره ۱۳، شماره ۲ - ( ۹-۱۳۹۴ )                   جلد ۱۳ شماره ۲ صفحات ۳۴۲-۳۳۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ارفع م, قمراني ا, يارمحمديان ا. A Comparison of Vitality, Marital Adjustment and Difficulties in Cognitive – Emotional Regulation in Parents of Deaf Children and Normal Children. RBS 2015; 13 (2) :331-342
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-407-fa.html
ارفع مریم، قمرانی امیر، یارمحمدیان احمد. مقایسه‌ی سرزندگی، سازگاری زناشویی و دشواری‌های تنظیم شناختی– هیجانی والدین با کودکان ناشنوا و عادی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۲) :۳۳۱-۳۴۲

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۴۰۷-fa.html


۱- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (۲۳۵۰ مشاهده)
چکیده   زمینه و هدف: پژوهش حاضر مقایسه سرزندگی، سازگاری زناشویی و دشواری‌های تنظیم شناختی– هیجانی در والدین کودکان ناشنوا و عادی بوده است. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مقایسه‌ای است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی والدین دانش آموزان دختر و پسر ناشنوا و عادی می‌باشد. گروه قابل مطالعه 40 نفر از والدین دانش‌آموزان مبتلا به ناشنوایی و گروه قابل مقایسه نیز40 نفر از والدین دانش‌آموزان عادی تشکیل می‌دهند.   مواد و روش‌ها: به صورت تصادفی می‌باشد. برای تحلیل داده‌های این پژوهش از تحلیل واریانس چندمتغیری، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه سرزندگی دسی و رایان (Vitality scale) ، سازگاری زناشویی اسپاینر (Spiner Marital adjustment questionnaire) و پرسش‌نامه دشواری‌های تنظیم شناختی– هیجانی باتلر و گراتز (Inventory difficulties in cognitive – emotional) استفاده شد. یافته‌ها: نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین دو گروه در سر زندگی، سازگاری زناشویی و دشواری‌های تنظیم شناختی – هیجانی وجود دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاضر می‌توان نتیجه گرفت با کاهش دشواری‌های تنظیم شناختی – هیجانی می‌توان میزان رضایت از زندگی و سرزندگی را در گروه والدین کودکان ناشنوا افزایش داد.   واژه‌های کلیدی: سرزندگی، سازگاری زناشویی، دشواری‌های تنظیم شناختی- هیجانی، والدین کودکان ناشنوا  
متن کامل [PDF 633 kb]   (۷۵۵ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.