خيرآبادي غ ر, عطاري ع, امين الرعايا م, مرآثي م. Efficacy of a need assessment based workshop of psychiatric disorders on knowledge and attitudes of nursing staffs. RBS 2015; 13 (1) :114-123
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-391-fa.html
خیرآبادی غلام رضا، عطاری عباس، امین الرعایا مهین، مرآثی محمدرضا. بررسی اثر بخشی کارگاه آموزشی مبتنی بر نیاز سنجی "اختلالات روانپزشکی ویژه پرستاران"، بر دانش و نگرش آنان در مورد این اختلالات. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۴; ۱۳ (۱) :۱۱۴-۱۲۳
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۳۹۱-fa.html
۱- استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،اصفهان، ایران
۲- کارشناس ارشد مدیریت ، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۳- استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۲۰۱۸ مشاهده)
چکیده مقدمه:این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کارگاه آموزشی بر اساس نیاز سنجی قبلی در مورد اختلالات روانپزشکی درآگاهی و نگرش پرستاران تا سه ماه پس از اجرای کارگاه دربخشهای روانپزشکی بیمارستانهای آموزشی شهراصفهان طراحی گردید. روشها : این مطالعه، مداخله ای نیمه تجربی است و جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در بخشهای روانپزشکی بیمارستانهای نور و فارابی اصفهان سال 1391 بودند. آموزشی در قالب تشکیل جلسات آموزشی بصورت سخنرانی و بحث گروهی در دو بیمارستان اجرا شد. قبل ، بلافاصله و سه ماه بعد از برگزاری کارگاه، سطح دانش و نگرش پرستاران از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته بررسی شد. داده ها با استفاده از برنامه SPSS-19و آزمون های آماری Repeated measure, Ponferoni وANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.. یافته ها: میانگین نمره دانش پرستاران از 6/11±3/63 قبل از آموزش به ترتیب به 9/12±7/82 بلافاصله پس از آموزش و 3/13±3/73 سه ماه بعد از اجرای کارگاه آموزشی افزایش یافته است (001/0≥P). میانگین نمره نگرش پرستاران در سه مرحله، تفاوت معنی داری داشت. و از 1/8±1/60 قبل از آموزش به 7/10±1/63 بلافاصله و 6/11±9/64 سه ماه بعد از کارگاه آموزشی افزایش یافته است. نتیجه گیری: جلسات آموزشی بصورت بارزی بر ارتقای میزان دانش و نگرش پرستاران تأثیر داشته است، با عنایت به رضایت پرستاران از برگزاری کارگاه، تدوین و سازمان دهی کارگاههای آموزشی بر مبنای نیازسنجی و بصورت مداوم به منظور ارتقای مراقبتهای پرستاری پیشنهاد می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24